Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Bibelfråga:
SIMSON OCH DELILA

Vi skulle behöva lite information om Simson och Delila.

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Domartiden
Simson var domare i Israel i 20 år under domartiden som sträckte sig från Josuas död till profeten Samuels tid. Domarna under denna period i Israels historia var i första hand ledare som Gud valt ut som svar på folkets böner, ”frälsare” (Dom.3:9) d.v.s. befriare, när Israel hotades av krigiska grannfolk som omgav dem. När Simson blev domare hade israeliterna i 40 år varit förtryckta av filistéerna. 

Simson framträder som en hjältemodig frihetskämpe och han var känd för sina övermänskliga kroppskrafter, sin påhittighet och sina många bedrifter i sin kamp mot filistéerna. Men han blev lurad två gånger av kvinnor som gick filistéernas ärenden.

Guds nasir 
Simson var en Guds nasir. En nasir var helgad åt Gud på ett speciellt sätt, det är ett hebreiskt ord som betyder ”avskild”. Man kunde vara nasir under en viss tidsbestämd period, eller hela livet. Föräldrar kunde också före sitt barns födelse inviga det till Herrens tjänst. Så skedde med Simson – Simsons föräldrar fick veta av en Herrens ängel redan före hans födelse att han skulle bli en nasir och att han skulle
påbörja räddningen av Israel ur filistéernas hand.

En nasir skulle avhålla sig från allt som kom från vinträd. En nasirs yttre tecken skulle vara att hans hår växte fritt, ingen rakkniv fick gå över hans huvud så länge han var nasir. När han upphörde att vara nasir skulle han raka av sig håret – hans nasirtecken. En nasir fick heller inte komma nära en död kropp. (Läs om nasirlöften i 4 Moseboken 6:1-21)

Delila förråder Simson
Simson fattade kärlek till en kvinna som hette Delila. Hon förrådde honom och lurade av honom hans hemlighet till hans styrka. Filistéernas hövdingar hade erbjudit Delila 1 100 siklar silver var som ersättning för att få veta hur de skulle kunna bli honom övermäktiga. Delila fick Simson att avslöja sin hemlighet – att han var Guds nasir och att
om man rakade av honom håret skulle han förlora sin styrka och bli svag som alla andra människor. Hans styrka satt inte i håret utan det var ett tecken på att han var Guds nasir och därför hade han kraft. När Simson sov kallade Delila på en man som skar av honom hans sju flätor och Simson förlorade då sin styrka. Han blev tillfångatagen av filistéerna och de stack ut ögonen på honom och satte honom i slavarbete i fängelset.

Simsons sista bedrift
Filistéerna samlades till offerfest till sin gud Dagon som de menade hade gett dem deras fiende Simson i deras hand. Huset var fullt av män och kvinnor och alla filistéernas ledare var där. På taket fanns omkring 3000 män och kvinnor. Filistéerna hade tagit med sig Simson till offerfesten i Dagons tempel för att göra sig lustiga över honom. Simsons hår hade
börjat växa ut igen och Simson ropade till Herren att han en sista gång skulle få bli styrkt för att hämnas på filistéerna. 

Simson tog så tag i mittpelarna till Dagons tempel och drog med sig alla filistéerna i döden då hela templet föll omkull över dem. De som han dödade vid sin död var fler än de som han hade dödat medan han levde.  

Simson nämns bland trons hjältar i Hebreérbrevet 11:32.  

Kan man på något sätt säga att Gud är modig?

Upp igen            <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna


 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0