Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Varför tänker vi som vi gör?

Har NI funderat över varför vi tänker som vi gör? Finns något tänkande som inte har sitt ursprung i sinnesintryck? Från det vi föds och vi via våra sinnen upplever vår omvärld första gången danas vår uppfattning av omvärlden. Vårt tänkande kan inte skiljas från kroppen och därmed kan man inte skilja kropp från själ. Själen är ju inget annat än en samling tankar och uppfattningar som kan reduceras till kemiska reaktioner i hjärnan. När denna kemiska reaktion dör kan man ju inte tänka överhuvudtaget, alltså inte ens tro på Gud. Detta är ju grundläggande fakta. Varje troende människa bör fråga sig själv vilka behov som tillfredställs av gudstron och bearbeta sin personlighet utifrån detta. 
Min fråga är således: Finns det något tänkande som inte har sitt ursprung i
sinnesintryck? Svaret är avgörande för varje människas verklighetsuppfattning.




Svar:
Våra tankar kan ha sitt ursprung i Gud eller också är det mörkrets välde som sår något i vår tankevärld. I och med frälsningen befrias vår tankevärd och vi vänder oss med avsky bort från de onda tankar som denna världens furste sår i vår tankevärld. Ett exempel: När vi är befriade och inte längre avundas så har avundstankarna inte längre makt över oss.

Vi kan inte hindra alla negativa tankar men vi kan hindra dem att bygga bo och få makt med oss genom att förkasta dem och genom att i avsky vända oss bort från alla dessa tankar.

Paulus:

Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. 
Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 
Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig. 
Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. 
Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 

Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag. Romarbrevet 7:18-25

De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Romarbrevet 8:5

Varför tror ni på treenigheten?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0