Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur mycket skall man uppoffra sig? 

Hejsan. Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha svar på. Om jag te x skulle tycka att det var urtråkigt att gå på Gröna Lund med min kompis och hon jättegärna skulle vilja gå, och jag säger inte att jag egentligen inte vill, utan går dit för hennes skull. Då skulle hon ju tro att jag tyckte att det var kul att åka dit, trots att jag egentligen inte tyckte det. Om jag gör något sådant, är det då en lögn? Ljuger jag då med mina handlingar trots att jag aldrig säger att det är kul att åka?

Jag befinner mig i en liknande situation, fast det handlar om en mycket större sak än att gå på Gröna Lund.

Ljuger jag, om jag låter min kompis tro att jag tycker något är kul när jag inte tycker det. Jag menar, jag gör det ju för hennes skull, för att hon ska må bra. Men jag mår absolut inte bra av det själv eftersom att jag känner mej så falsk. Men om man nu aldrig kan offra sig för andra på det sättet, då kan man ju aldrig göra sådant som e bra, eller? Många goda gärningar är ju sådana att man själv kanske inte tycker att det är så kul, men man gör det för att man vill göra någon annan glad.

Snälla säg vad jag ska göra. Är det jag gör en lögn?
mvh, Me.



 

 

 


Nej, du gör en god gärning för att du går trots att du själv inte har något nöje av Gröna Lund-besöket. För övrigt behöver man inte alltid säga allt om hur man känner det. Du gör det ju för hennes skull och det tycker jag är fint av dig. 

Å andra sidan tror jag inte att hon skulle ta illa upp om du en annan gång säger att du inte är förtjust i att göra det. Du kan föreslå att ni gör något annat tillsammans som ni båda kan ha glädje av.

När det gäller en "större sak" än Gröna Lund så måste du naturligtvis noga tänka igenom hur du skall göra. Det är inte meningen att du skall göra det av tvång utan av fri vilja. Det är inte kärlekslöst att säga nej ibland. Om vi alltid gör bara vad andra vill lever vi ju inget eget liv. 
Du skall inte göra något som är emot ditt innersta, mot ditt samvete. Tänk noga igenom de förslag du får.

Filosofisk fråga

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0