Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

Jag längtar efter att få uppleva Andens kraft – hur skall jag göra?

Hej! Jag undrar lite över det här med andedop. Jag är frälst, och har nyligen i bön tagit emot den helige Ande. Men jag upplever inte att något hänt. Har läst så mycket om människor som blivit fyllda av den helige Ande, att de faller omkull, talar i tungor, känner Guds kraft strömma genom dem osv. Jag längtar verkligen efter att få uppleva Anden på ett påtagligt sätt, har även bett om detta, men inget händer. Varför? Hur ska jag göra för att få uppleva Andens kraft?

Så undrar jag över en annan sak. Jag och min familj befinner oss i en process då vi har gått från att vara passivt troende till att bli mer aktivt troende vilket innebär att vi söker efter en församling att tillhöra och att vi även fått en djupare relation med Jesus. På sistone har vi upplevt en del svårigheter och det förklarade en person för mig att det är den onde som vill sabotera det positiva för oss och få oss att tvivla och tappa fotfästet. Jag är inne på samma linje, men undrar också, kommer det att hända oss fler jobbiga saker ju mer vi närmar oss Jesus? Är det som en strid, och när kapitulerar i så fall den onde?

En sista fråga, jag tillhör Svenska kyrkan men den vi tillhör där vi bor känns alltför konservativ och stel. Längtar efter ett "mer levande" sammanhang så jag har besökt ett par frikyrkor (missions och pingst). Men när jag var i pingstkyrkan kände jag mig så obekväm med att alla under bönen satt och bad högt. Jag kunde inte koncentrera mig på min bön, och kände mig annorlunda som inte "levde ut min bön". Måste man vara sådär högljudd om man är med i en frikyrka? För mig känns bönen dessutom så privat. Men kanske är det en vanesak?
Tacksam för svar! /Mollan




Fortsätt att söka Jesus
Eftersom du skriver att inget har hänt tror jag inte du är andedöpt.
Om någon säger till dig att du är andedöpt, men du inte upplever någonting, då är du inte andedöpt. Man måste själv uppleva den helige Ande för att vara döpt i helig Ande.

Om någon säger till dig att du är frälst, men du inte har upplevt någonting – då är du inte frälst. Man skall söka få frälsningsvisshet.

Om man söker intala sig själv att man är frälst trots att man inte överlåtit sig, så bedrar man sig själv och fortsätter att vandra i ovisshet i stället för att äga frid.

Om man söker intala sig själv att man är andedöpt trots att man inte är det blir det ett hinder för tro och helig ande. Man får komma som man är till Jesus.

Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet. 2 Kor. 13:5

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Rom. 8:9

Alla som blivit frälsta har fått en ny ande - Guds ande - som kommit för att vara i oss. Den helige Ande ger visshet om att man är Guds barn.

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom. 8:16

När det gäller din fråga om striden i andevärlden: mitt svar är att när vi kapitulerar under Gud och ödmjukar oss får vi seger över den onde.

Ibland kan den inre läkedomen ta tid och kampen kan bero på inre sår som fortfarande finns kvar från det gamla livet.

Men alla människor får uppleva prövningar och troende är inget undantag. Vår tro prövas. Det står skrivet:

Kämpa trons goda kamp. 1 Tim. 6:12

Herren vill forma oss genom allt vi möter. För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa. (Rom.8:28)

Gemensam bön
Det finns många sätt att be på, troende ber inte bara privata böner för sig själva. På bönemöten exempelvis brukar man be högt.

Den enes bön skall inspirera den andre och när Anden är utgjuten enas troende på ett underbart sätt. Man brukar turas om med att be högt samtidigt som andra ber tyst för sig själva.

Genom den helige Andes ledning och inspiration kan vi be på olika sätt i olika situationer. Man kan både be stillsamt och mer högljutt.

En tänkbar förklaring till att du kände dig obekväm när de i frikyrkan bad högt kan vara att du inte riktigt har kommit igenom till frälsning. Är man inte frälst så är det inte ovanligt att man reagerar så som du gjorde.

Läs gärna vad jag svarat på olika frågor om andedop på hemsidan. Jag ber för dig att Herren skall ge dig av sin frid och att du får uppleva det ljus och den glädje som kommer med frälsningen.

Mvh Veli Sergei.

Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Jeremia 29:13

Jesus: Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Luk.11:9,10

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:17

Jesus: Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig.
Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det. Matteus 10:38,39

Angående prövningar står det:
Det är till er fostran som ni får utstå lidande. Gud handlar med er som med söner. Och var finns väl en son som inte tuktas av sin far?
Om ni inte får en sådan fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner.
Vi hade våra jordiska fäder som tuktade oss, och vi hade respekt för dem. Skulle vi då inte så mycket mer underordna oss andarnas Fader så att vi får leva?
Våra fäder tuktade oss ju bara en kort tid efter bästa förstånd, men Gud gör det till vårt verkliga bästa, för att vi skall få del av hans helighet.
För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt. Hebreérbrevet 12:7-11

Gläd er därför, om ni nu en kort tid måste utstå prövningar av olika slag.
Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig. 1 Petrusbrevet 1:6,7

Läs mer: »Är alla frälsta räddade?


Gäller det gamla förbundet oss som är kristna idag? Borde vi kristna leva som judar?

Upp igen     <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0