Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Gäller det gamla förbundet oss som är kristna idag?
Borde vi kristna leva som judar?

Hejsan Veli Sergei.

Vill först säga att jag verkligen uppskattar denna sida, eftersom svaren är så genomtänkta och underbyggda med bibelord etc.

Det finns en sak som jag precis börjat grubbla över, som handlar om det gamla och det nya förbundet. Jag hörde nämligen på en predikan där
predikanten lyckades visa utifrån bibeln att det gamla förbundet fortfarande gäller oss kristna av idag. 

Han pekade på bibelställen som
t.ex. när Jesus sa att han inte kom för att upphäva lagen utan för att fullborda den. Och även det faktum att alla apostlarna levde som judar, efter deras traditioner, gick till synagogan etc.  

De som blev omvända precis i början skall även ha kontrollerat att det nya evangeliet överensstämde med skriften (skriften måste ju ha varit enbart gamla testamentet eftersom NT inte ens var skrivet vid den tiden). Egentligen var ju alla kristna i början en del av judendomen, mer som en judisk sekt än en helt ny religion. 

Men när då de s.k. "kyrkofäderna" började strukturera kristendomen så gick man ifrån judendomen på alla möjliga sätt (eftersom det fanns ett judeförakt vid den tiden). Så man kan ju då hävda att kristna idag egentligen borde leva som de judar de faktiskt är, i den meningen att kristendomen kommer från judendomen och att det gamla förbundet även gäller oss.
 

En av hans poänger var att vi kristna har ett sorts ansvar att fira sabbaten på ett annat sätt än vi gör idag. Naturligtvis ska vi helga den osv., men han ville ha den på lördagen istället för söndagen, med
motiveringen att det var "originalet", och att flytten från lördag till söndag skedde p.g.a. ren otro i början av kristendomens historia.

Nu låter min redogörelse för denna predikan extremt tunn förstås. Mötena var allt som allt 3-4 timmar långa, så det är svårt att återberätta dem.

Men det han sa verkade han åtminstone ha stöd för i bibeln. Tyvärr kan jag inte presentera de exakta bibelställena han använde sig av i sin predikan just nu. Men jag skulle bli mycket tacksam ifall du kunde redogöra för din tro i detta område med olika bibelställen som styrker din åsikt. För jag är rädd att  ta ställning utan att ha tillräckligt med kött på benen.

Den klassiska tolkningen är väl att det gamla förbundet i princip "upphörde" när Jesus sa "det är fullbordat" på korset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 



Och då Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro, förkunnade den i förväg detta glada budskap för Abraham: I dig skall alla folk bli välsignade. Gal. 3:8

Det löftesförbund Gud upprättade med Abraham var ett evigt förbund (1 Mos. 17:7).

Gud gav Abraham löftet att genom honom och hans avkomma skulle alla folkslag på jorden bli välsignade. När vi tror på Jesus Kristus – oavsett vilket folkslag vi tillhör - så är vi avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet (Gal 3:28,29, Rom. 9:6-, Rom. 2:28,29). Hedningarna har genom tron på Jesus blivit inympade i Israel (Rom 11:17).

Redan Gamla testamentet talar alltså om "löftets barn", det vill säga de som blir förklarade rättfärdiga på grund av tro på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig. Det handlar om att underordna sig rättfärdigheten från Gud och inte söka upprätta sin egen rättfärdighet.

Trosförbundet upphävdes inte av ett senare lagförbund som kom 430 år senare, då när lagen gavs genom Mose. Lagen klarade inte av att framkalla det goda hos människan. Lagen visar oss hur vi borde leva och gavs för att ge insikt om synd. Lagen i sig kunde inte ge liv, den gavs för att vi skulle förstå att vi inte kan frälsa oss själva.

Lagen vill föra oss fram till Jesus som ger oss LIV. Jesus kom för att uppfylla lagen, han kommer för att bo i våra hjärtan. När vi tar emot Jesus som vår personlige Frälsare lägger Gud sin lag i vårt inre genom den helige Ande. Vi får ett förvandlat sinnelag och kraft genom den helige Ande att uppfylla Guds vilja, Guds lag.

Det var inte genom lagen som Abraham och hans efterkommande fick löftet att ärva världen, utan genom den rättfärdighet som kommer av tro. Romarbrevet 4:13

Vad kan vi nu säga att vår stamfader Abraham har vunnit genom gärningar?
Om Abraham förklarades rättfärdig på grund av gärningar, då har han något att berömma sig av – men inte inför Gud.
Ty vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.
Den som har gärningar att peka på får sin lön, inte av nåd utan som något han har förtjänat.
Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. Romarbrevet 4:1-5

Därför heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro, han som är allas vår fader. Romarbrevet 4:16

Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land – det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre – säger Herren.
Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna Herren!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger Herren. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg. Jeremia 31:31-34

Gud skulle inte i förväg tala om ett "nytt" förbund om det gamla lagförbundet fortfarande skulle gälla:

Jag skall i nåd förlåta dem deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg.
När han talar om ett nytt förbund, har han därmed förklarat att det förra är föråldrat. Men det som blir gammalt och föråldrat är nära att försvinna. Hebreérbrevet 8:12-13

Men nu har Kristus ett högre prästämbete, liksom det förbund han är medlare för är bättre, eftersom det är stadfäst med bättre löften.
Ty om det första förbundet hade varit utan brist skulle det inte behövas plats för ett andra. Hebreérbrevet 8:6

Det "nya" förbundet bygger helt på Guds frälsningsverk i Kristus. Genom syndernas förlåtelse öppnas väg till Gud. När vi tar emot Jesus som vår personlige Frälsare kommer Guds Ande och tar sin boning i oss och på grund av den nya födelsen ovanifrån kan vi tjäna Gud i kärlek.

Det som var omöjligt för oss tidigare på grund av den syndiga naturen gjorde Gud möjligt genom att vi får ta del av Jesu försoningsverk och hans uppståndelsekraft.

Den som är frälst har uppstått med Kristus till ett nytt liv.

Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Kolosserbrevet 3:1

Lagläror åstadkommer ofta att man i sin egen kraft vill åstadkomma någonting. Har vi fått del av Guds kärlek så hoppas vi på Gud. Kärleken uthärdar allting. När vi har en tro verksam genom kärlek kan vi segra.

Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. 
Efesierbrevet 3:16-21

Ty i Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek. Galaterbrevet 5:6

Visst var de första kristna en del av judendomen. Församlingarna bestod av både judekristna och hednakristna. Apostlarna gick till synagogan, men det centrala i deras förkunnelse var att Jesus är Guds Son.

Och apostlarna gick ut från Stora rådet, glada över att de hade ansetts värdiga att lida smälek för Namnets skull.
Varje dag undervisade de i templet och hemma i husen och predikade det glada budskapet att Jesus är Messias. Apg 5:41,42

Utifrån Skrifterna förklarade de att Jesus är den Messias det står om i Gamla Testamentet, att han utlämnades och korsfästes i enlighet med Guds plan och att han uppväcktes från de döda på tredje dagen.

Med stor kraft frambar apostlarna vittnesbördet om Herren Jesu uppståndelse, och stor nåd var över alla. Apg. 4:33

Det uppstod delade meningar bland judarna som lyssnade till dem – en del trodde, andra vägrade att lyssna.

Judarna sammansvärjde sig mot aposteln Paulus (som var jude) och tänkte döda honom. Han blev fängslad och i sitt försvarstal inför kung Agrippa sa Paulus bl.a.:

Nu står jag anklagad för att ha satt mitt hopp till det löfte* som Gud gav våra fäder. Apg 26:6.

*det löfte - Löftet om Messias och uppståndelsen

Paulus skrev till korintierna vad som var "det allra viktigaste". Om de inte höll fast vid evangeliet –att vi får förlåtelse och blir rättfärdiggjorda på grund av att Jesus dog för våra synder och uppstod igen - var det förgäves att de kommit till tro:

Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro.
Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 1 Korinthierbrevet 15:1-5

Paulus varnade även galaterna för att vända tillbaka till lagen och "sluta i köttet":

Ni dåraktiga galater! Vem har förhäxat er, ni som har fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst? Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, skall ni nu sluta i köttet? Galaterbrevet 3:1-3

Hela Galaterbrevet tar upp skillnaden mellan lagen och nåden.

Måste hedningar som kommit till tro på Jesus konvertera till judendomen? Frågan togs upp på ett församlingsmöte i Jerusalem som det står skrivet om i Apg. 15. 

Bakgrunden är denna:
Några från fariseernas parti hade kommit till tro, och de steg nu fram och sade att man måste omskära hedningarna och befalla dem att hålla Mose lag. Apg. 15:5

Men Petrus sa på mötet:
"Bröder, ni vet att Gud för länge sedan bestämde, att hedningarna genom min mun skulle få höra evangeliets ord och komma till tro. Och Gud som känner hjärtat, har vittnat för dem genom att ge den helige Ande åt dem likaväl som åt oss. Han gjorde ingen skillnad mellan oss och dem, sedan han genom tron hade renat deras hjärtan. Varför vill ni då fresta Gud och på lärjungarnas axlar lägga ett ok, som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära? Nej, vi tror att vi på samma sätt som de blir frälsta genom Herren Jesu nåd." Apg. 15:7-11

Sedan berättade Barnabas och Paulus om hur stora tecken och under Gud hade utfört genom dem bland hedningarna. Jakob fortsatte med att skissa upp Guds frälsningsplan: Profeterna i Gamla Testamentet hade profeterat om hedningarnas kallelse.

För att församlingen inte skulle splittras i två läger – judekristna och hednakristna - slog man på mötet fast att hedningarna inte skulle åläggas att leva efter judarnas lagar. Apostlarna, de äldste och hela församlingen beslöt sedan att skriva ett brev till de hednakristna.

De skrev bl.a.: "Vi har hört att några som kommit från oss har skapat oro och förvirring bland er med sina uttalanden. Men vi har inte gett dem något uppdrag……Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter:
Ni skall avhålla er från kött som offrats åt avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från otukt. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt väl!" Apg. 15:24&28,29

Paulus skrev i sina brev många varningar till dem som kommit till tro på Kristus och blivit födda på nytt som återigen börjat glida tillbaka i det gamla lagiska sättet att tänka.

Paulus gick till rätta med Petrus (Kefas) som tidigare ätit tillsammans med hedningarna men sedan drog sig alltmera undan och höll sig borta från hedningarna av fruktan för de omskurna judarna.

Paulus:
Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud. Rom. 2:28,29

Jag försäkrar er än en gång: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen. Ni har kommit bort ifrån Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden.Vi däremot väntar i Anden genom tron på den rättfärdighet som är vårt hopp. Ty i Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek. Gal. 5:3-6

Paulus berättar hur han före sin omvändelse gick längre i judendom än många jämnåriga i hans folk. (Gal.1:14) Han förföljde de Jesus-troende judarna och ville utrota deras tro. (Gal. 1:23)

Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar genom Guds Ande och berömmer oss av Kristus Jesus och inte förlitar oss på yttre ting, fast också jag kunde förlita mig på yttre ting. Ja, om någon menar att han kan förlita sig på yttre ting, så kan jag det ännu mer, jag som blev omskuren på åttonde dagen och som är av Israels folk och Benjamins stam, en hebré född av hebreer, jag som i fråga om lagen var en farisé, i fråga om iver en förföljare av församlingen, i fråga om rättfärdighet, den som vinns genom lagen, en oklanderlig man.
Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Fil. 3:3-7

Paulus sa att han fortfarande trodde på allt som var skrivet i lagen och hos profeterna (Apg 24:14). Men överallt i sina brev förklarar han den stora skillnaden mellan att

1. hålla sig till Kristus och ta vara på Guds nåd,
eller:
2. stå under lagen, det vill säga att tro att rättfärdighet kan vinnas genom laggärningar.

Vad jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg har gett laga kraft, kan inte upphävas av lagen som gavs fyrahundratrettio år senare, så att löftet skulle sättas ur kraft.
Ty om arvet beror på lagen, beror det inte på löftet. Men åt Abraham har Gud gett arvet genom ett löfte. Varför gavs då lagen? Den blev tillagd för överträdelsernas skull för att gälla tills avkomlingen skulle träda fram, han som löftet gällde. Den utfärdades genom änglar och lades i en medlares hand. Gal. 3:17-19

Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Gal. 1:6,7

Jag vill göra klart för er, bröder, att det evangelium som jag har predikat inte kommer från människor. Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa. Jag har tagit emot det genom en uppenbarelse från Jesus Kristus. Gal. 1:11,12

Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig.
Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21

Hela vår frälsning bygger på att vi rätt värdesätter vad Jesus har gjort för oss på Golgata. Jesus fullbordade vår frälsning (precis som du skriver) när han sa: "Det är fullbordat" på korset.

Om vi blivit frälsta av nåd, men likt galaterna som Paulus tillrättavisade inte förstår att det är av nåd utan tror att frälsningen handlar om att syssla med en slags lagiskhet och att frälsningen är något vi förtjänar - om vi sysslar med laglära och dömer människor som inte klarar att hålla lagen, är vi köttsliga och har hamnat utanför Kristus och förkastar Guds nåd.

Frälsningen handlar om att man kommer in i en situation där man inte dömer. Den som älskar sin nästa har fullbordat lagen, sa Jesus.

Nådesfrälsningen har alltså i högsta grad att göra med hur vår inställning är gentemot medmänniskor.

När Jesus kom till jorden levde många av de religiösa judarna i en slags sekterism där de bara såg sig själva och sin egen laglydnad. Något själavinnande förekom inte utan människor uteslöts ur gemenskapen. När Jesus sökte upp syndare och predikade för dem talade de religiöst "laglydiga" judarna nedsättande om honom och kallade honom drinkare och syndares vän. De kände inte igen Guds egen Son när han kom därför att de inte hade Guds kärlek.

Den egna rättfärdigheten är som en fläckad klädnad inför Gud. Vi får inte berömma oss av att vara rättfärdiga. Läs liknelsen om farisén och publikanen i templet, Lukas 18:9-14.

Det handlar om Guds Andes lag i våra hjärtan. De som drivs av Guds ande är Guds barn. När du uppriktigt förlåter en broder är också du förlåten. Vi blir inte laglösa, men om någon syndar sju gånger och kommer till dig och ber om förlåtelse så skall du förlåta. Det handlar inte om en obarmhärtig lag utan om nåd (Matteus 18:21-35, Markus 11:25, Lukas 6:37, Lukas 17:3,4).

Jesus förklarade all mat ren: r ni också oförståndiga? Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat för ren. Mark.7:18,19

Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande. Rom. 14:17

Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg. Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. Hebr. 10:16-18

Men deras sinnen blev förstockade. Än i dag finns samma slöja kvar när gamla förbundets skrifter föreläses, och den tas inte bort, först i Kristus försvinner den. Ja, än i dag ligger en slöja kvar över deras hjärtan när Mose föreläses. Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort.
Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 2 Kor. 3:14-17

 


Om man ångrar att man tagit emot vilddjurets märke – får man ingen förlåtelse då?

Upp igen     <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0