Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Varför lyfter människor sina händer under bön och lovsång?

Hej! Jag skulle vilja fråga varför människor ärar Gud med sina armar, genom att sträcka upp dem på gudstjänster eller vid andra kristna sammankomster? Alla människor är ju olika och kanske inte är så frimodiga?   Hälsning Sofia

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan förde han dem ut till Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Luk. 24:50


Ibland kan det kännas som att man vill ge ett tecken åt

Vi ska söka ära Gud med hela vår varelse. Man lyfter sina händer för att uppleva att Gud är i himlen men också hos oss. När man gör det gemensamt blir det som en manifestation om att man vill ära Gud.

Man kan vara ovan vid sådana gudstjänster och känna sig utanför. Alla är inte lika frimodiga och det är inget fel om man inte vill sträcka upp armarna. Men det är som sagt inget fel med att man gör det och det står på flera ställen i Bibeln om hur man lyfter sina händer och åkallar och tackar Gud.

David: Jag sträcker ut mina händer till dig. Som ett törstigt land längtar min själ efter dig. Sela. Ps. 143:6

David: Jag skall lova dig så länge jag lever, i ditt namn skall jag lyfta mina händer. 
Ps. 63:5

När Salomo hade slutat att med dessa ord be och åkalla Herren, steg han upp från Herrens altare, där han hade legat på knä med händerna lyfta mot himlen. 
1 Kung. 8:54

Lyft era händer mot helgedomen och lova Herren! Ps. 134:2

Låt oss lyfta upp våra hjärtan och våra händer till Gud i himlen! Klag. 3:41

Paulus: Jag vill nu att männen på varje ort skall be med heliga, upplyfta händer, utan vrede och diskuterande. 1 Tim. 2:8

Och så länge Mose höll upp sin hand hade Israel övertaget, men när han lät handen sjunka fick Amalek övertaget. När Moses händer blev tunga tog de därför en sten och lade under honom, och han satte sig på den. Sedan stödde Aron och Hur hans händer, en på var sida. Så hölls hans händer stadiga till dess solen gick ner. 
2 Mos. 17:11,12

Läs gärna hela sammanhanget i 2 Mos. 17:8-16

Finns treenighetstanken i Gamla Testamentet?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0