Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 










Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Vad är det kristna huvudbudskapet?

Varför har Da Vinci- koden blivit så kritiserad av kristna?

Vi gör ett skolarbete i religionen om kristendom där vi har fått ett antal frågor vi ska besvara. Och vi behöver hjälp med två frågor. En av dom är att vi ska ta reda på vad som är det kristna huvudbudskapet. Vi hittade inte svaret på din hemsida så därför skickade vi frågan.
Den andra är varför boken/filmen Da-vinci koden har blivit så kritiserad utav av kristna grupper.
Tacksam för svar   mvh Pontus




Centralt inom kristen tro
Det kristna huvudbudskapet handlar om vem Jesus är, vad han gjorde och vilken betydelse det har för oss idag när vi tror.

Jesus Kristus är Guds Son och hela världens Frälsare. Jesus kom för att kalla syndare till omvändelse.

För att föra oss till Gud fick han lida och blev dödad på Golgata kors där han bar våra synder, men han uppstod från döden och lever och verkar idag.

Gud har bevisat sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. I sin död gjorde han om intet syndens och dödens makt och försonade oss med kärlekens Gud. Var och en som tror på Jesus och bjuder in honom som sin personlige Frälsare får ta emot frälsningen fritt och för intet. Den som är frälst är en ny skapelse, har förts in i gemenskap med Gud, får uppleva Guds kärlek och har fått evigt liv. Jesu blod renar från all synd.

Johannes 3:16 kallas ibland den "lilla Bibeln" därför att det viktigaste i den kristna tron sammanfattas där:

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16 

Da Vinci-koden
Även om författaren till Da Vinci koden säger att boken är fiktion är det många som läst Da Vinci koden som tar påhitten för varande sanning. En del människor lever i romanernas värld så till den grad att de har svårt att skilja fantasier från verkligheten.

I Da Vinci- koden blandas fakta med påhitt och fantasier på ett skickligt sätt, så det är svårt för människor att reda ut vad som är vad. Författaren skriver om olika verkliga människor som funnits under olika århundraden, men med helt påhittade historier om dem. Det som har med Bibeln att göra i boken har inget alls med verkligheten att göra.

I dessa dagar när Antikrist förbereder sitt välde är det många som på olika sätt söker bortförklara Jesu gudomlighet.
Eftersom Da Vinci-koden är skriven som om den baserade sig på verkliga fakta blir många vilseförda och påverkade av otro för att de inte ska komma till tro på Jesus Kristus som utgett sig själv för dem.

Genom otron byggs ett motstånd upp i människan mot Guds Ande.
För att bli frälst måste man göra sig av med all gudsfientlighet, allt motstånd mot den helige Ande och man ska ta fasta på Guds Ord, Bibeln.

Mvh Veli Sergei.

Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. Ordspråksboken 4:23

Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Efesierbrevet 6:12

Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet – han som är Guds avbild. 
2 Korinthierbrevet 4:4

Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen. 
1 Johannesbrevet 2:22

Är dopet en handling av oss för att visa Gud att vi tror?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0