Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Inte ens min respekt för Gud kunnat stoppa mig att spela datorspel. Har jag syndat?

Hej ! Jag är en ung person som alltid har brytt mig om gud och kristendomen. Kristendomen har alltid tilltalat mig och jag har gjort mitt bästa för att anpassa mitt liv så mycket som möjligt efter guds budskap. Men nu när jag har tagit konfirmation börjar konflikter i mitt vardagsliv uppstå, och därför har jag vänt mig till Dig. Jag spelar dator och TV-spel, mycket. Allt började när jag i konfirmationspresent fick ett spel som heter GTA IV. Jag tyckte att det var så roligt och fängslande att inte ens min respekt för gud kunde stoppa mig. GTA IV är ju inte det mest oskyldiga spel så att säga... Har jag syndat ? Kan jag fortsätta spela ? Men med detta sagt vill jag klargöra att jag inte har något slags spelberoende utan jag har ett socialt liv utanför och jag klarar mig väldigt bra i skolan. Jag är även väldigt bra på de spel jag spelar !

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 


Det är bra att du funderar över hur det här datorspelet påverkar dig. Risken för avtrubbning finns ju alltid. 
Vill du verkligen utsätta dig för den risken?

Det som är viktigt för Gud är vem du älskar.
Vem äger ditt hjärta? 
Har du lämnat ditt hjärta åt Jesus? 
Älskar du honom mer än allt annat? 
Är du honom hängiven? 
Jesus vill ge dig ett helt nytt liv – du kan läsa mycket om det på den här hemsidan.

Guds Ord är kraft. När vi tar till oss Guds Ord och gör som där står skrivet sätter Guds kärlek oss fria. 

När Jesus får den främsta platsen i ditt hjärta, så är det inte svårt för dig att säga nej till lockelserna i världen. Du har då funnit en stor skatt och vill då inte att olika tidsfördriv ska få kväva det goda Gudsordet.

Jesus: Himmelriket är likt en skatt som är gömd i en åker. En man finner den och gömmer den, och i sin glädje går han och säljer allt vad han äger och köper den åkern. Matteus 13:44

Det som gör att människan inte kan närma sig Gud behöver nödvändigtvis inte vara sådant som vi människor i första hand ser som synd. Jesus vill dra dig till sig och Han vill komma först i ditt liv, Han vill bli din Herre. När Han får vara Herre kommer det inte att vara svårt för dig att sätta gränser för olika meningslösa tidsfördriv, för du vet vem du älskar.

Jesus: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Matteus 22:37

Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. Ordspråksboken 4:23

Herren är nära alla som åkallar honom, alla dem som åkallar honom i sanning. Psaltaren 145:18

Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg. Jesaja 43:25

Med fröjd skall ni ösa vatten ur frälsningens källor. Jesaja 12:3

Läs mer: »Är det syndigt att spela dataspel?

Jag oroar mig ibland...när jag föddes slog blixten ner...

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0