Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Jag har hört predikas att vi får olika lön i himlen. Stämmer detta?

Att troende får komma till himlen är inte en lön utan det är en nåd som vi får uppleva genom tro på Kristus. Ingen av oss har förtjänat det. 

Att få komma till himlen och uppleva det eviga livet, att få se Jesus sådan Han är och uppleva gränslös frid och glädje – ja, finns det något mer man kan önska sig?

Bibeln förklarar att utöver allt detta underbara finns det också olika belöningar för oss att ta emot i himlen som vi får glädjas över.

Jesus talade till exempel om dem som blivit förföljda för hans skull, att det finns en speciell lön för dem:

Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er. Matteus 5:11,12

Älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen något. Då skall er lön bli stor, och ni skall vara den Högstes barn, eftersom han är god mot de otacksamma och onda. Lukas 6:35

Jesus talade till exempel också om en "profets lön" som en speciell lön:

Den som tar emot en profet därför att det är en profet, han skall få en profets lön. Matteus 10:41

Jesus säger inte vad lönen är, men löftena är givna!

Den som planterar och den som vattnar är ett, och var och en skall få sin lön efter sitt arbete. 
1 Korinthierbrevet 3:8

Jesus: Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar. 
Matteus 16:27

Jesus: Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. Matteus 6:19-21

Jag var kristen, men började lyssna på en kvinna som var medium och schaman. Kan jag få förlåtelse?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0