Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Ska man dö om man blir irriterad på föräldrarna, fast man älskar dem?

Hej,

Jag har en fråga som gäller föräldrar och att man skall straffas med döden om man svär åt dom eller ej respekterar dom.

Nu är det så här att jag är i 30 års åldern nu och för ett par månader sedan så blev jag frälst. (har läst bibeln förut med, men då tvivlade jag) . 
Nu är jag helt säker på att Jesus kommit in i mitt liv och jag känner mig verkligen trygg och glad, jag älskar Jesus.

Nu till min fråga.

När jag inte läste bibeln, i tonåren, då bråkade jag en hel del med mina föräldrar, svor åt dom och sa väldigt elaka saker, dock så fick jag dåligt samvete efteråt, ibland på direkten, ibland dagen därpå osv, så då bad jag självklart om ursäkt. Och de vet att jag älskar dom, och de älskar mig.

På den tiden visste jag inte att de som gör sådant mot sina föräldrar skall straffas med döden.

I dagsläget, när jag nu är kristen och vet om vad det står i bibeln och vad som gäller så är jag mycket lugnare och försöker prata lugnt och sansat med mina föräldrar och respektera dem så gott det går. 

Men ofta hamnar vi i dispyt och det slutar med att vi höjer rösten mot varandra (inga svärord längre) och även fast de har fel och jag VET att jag har rätt när det handlar om vissa saker, så känner jag att jag låter det helt enkelt vara. 
Det är inte värt att bråka även fast de har fel.

 Inombords så är det väldigt jobbigt när man VET att man har rätt men jag har förbättrat mig och slutat svära. Dock, så för ett litet tag sen så blev det tjafs igen, det slutade med att jag sa kärring åt min mor vilket jag inte är stolt över, men bara någon halvtimma efteråt så bad jag om ursäkt och krama om henne och hon likaså. Vi kom överens om att båda hade "rätt" i diskussionen vi hamnade i dispyt om.

Så, det jag undrar är detta: När jag innerst inne älskar mina föräldrar och får dåligt samvete när dessa tjafs uppstår, då jag höjer min röst eller svär (nu när jag är kristen och vet om vad man skall göra samt icke göra enligt bibeln) hur ser Gud på detta? Ska jag straffas med döden? Även fast jag ända inifrån hjärta o själ ångrar mig och ber herren om förlåtelse. 

Jag fattar inte, för en människa som dödar, skall straffas, dock inte med döden sägs det. Men att svära åt föräldrarna, ja då ska man dö. Jag är tacksam för svar. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt. Jag älskar ju mina föräldrar och vi gör roliga saker ihop också, och lagar mat o tar hand om varandra när hjälp behövs osv (bor inte i samma stad som de längre) 
Med vänlig hälsning R

ps. jag försöker öka min respekt och säga att jag älskar dom mer o mer, en dag i taget. Och jag ber herren om förlåtelse för att jag syndat och svurit åt dom.


Käre vän! När Jesus bar din synd på Golgata tog Han straffet för dina synder på sig. Det står att 
"Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset." Kolosserbrevet 2:13,14

Du tror på Jesus och har tagit emot honom som din personlige Frälsare. Du älskar Jesus och Han bor i ditt hjärta. Då är din synd utplånad och kastad i glömskans hav. Du har blivit försonad med Gud genom Guds Sons död. Du har övergått från döden till livet, enligt Guds Ord:

Jesus: Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. Johannes 5:24

Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss. Som en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig Herren över dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han tänker på att vi är stoft. Psaltaren 103:12-14'

Gud tänker på att vi är stoft! Herren känner till vår svaghet och har medkänsla med oss.

Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln,dina synder som en sky.Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig. Jesaja 44:22

Vi får inte slarva och synda medvetet, utan får ha Jesus för ögonen i allt vi företar oss. Om vi är ödmjuka och har en rätt bild av oss själva så anser vi oss inte ha rätt att brusa upp och ständigt visa irritation så fort vi känner oss trängda på något sätt utan försöker leva i gudsfruktan och i kärlek gentemot medmänniskor.

Men vi misslyckas ibland trots att vi ville det allra bästa. När vi misslyckas får vi ödmjuka oss och be om förlåtelse av Gud och av dem vi felat mot. Precis så gör du – och du gör rätt! Var glad i din Herre och Gud! Han är stor i barmhärtighet och kärlek.

Jesus är vår trogne överstepräst som känner medlidande med oss och som prövats i allt som vi:

Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse. Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. Hebr 4:14,15

Därför måste han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och sona folkets synder. Eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa dem som frestas. Hebreérbrevet 2:17,18

Var förlåten i Jesu namn, var glad och frimodig och fortsätt tro på Jesu kärlek till dig! Han skall hjälpa dig genom allt. Herren vill hjälpa dig att nå ända fram till målet: himlen.

Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Jeremia 29:11

För övrigt, eftersom du så nyligen blivit frälst ska du först och främst läsa hela Nya Testamentet riktigt grundligt och bli befäst i din tro och förankrad i Nya testamentets lära. Sedan kan du läsa i Gamla testamentet.

Hej, vad är, betyder och innebär ett särlaregn?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0