Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Jag vill tjäna Gud...

Hej på er!!  Jag är 15 år gammal och har nyligen kommit underfund med vad jag vill göra med livet. Jag vill tjäna Gud, genom att bli präst. Vilken gymnasieutbildning rekommenderas? är det KCS församlingsbyggargymnasium, eller? Jag har inte vågat berätta för mina föräldrar om mina framtidsplaner, fast dom båda är kristna. Jag är rädd att de misstycker, och man ska ju hedra sin moder och sin fader, så skulle jag behöva neka min egen vilja att tjäna Gud. Vad föreslår ni att jag gör??

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Att tjäna Gud på många olika sätt
Många ungdomar som får klart för sig att de vill tjäna Herren helhjärtat, har en tendens att se präst- eller pastorsyrket som det enda sättet att tjäna Herren.

Men så är det inte. När det gäller att vara en förkunnare, är det av största vikt att Herren kallat och utrustat till denna tjänst. Vi skall alltså söka bli utrustade.
Att vara pastor, förkunnare och församlingsledare är inte ett vanligt yrke som man enbart kan studera sig till.

Sök allvarligt Herrens ledning vad gäller Dina framtidsplaner. Förkovra Dig i Guds ord. Och ha inte bråttom när Du tar beslut, speciellt inte när det gäller viktiga beslut som påverkar din framtid.

Guds plan
Det är inte alls säkert att Herren låter Dig veta redan nu exakt vad han vill att Du skall syssla med i framtiden. Oftast leder Herren oss steg för steg in i sin plan.

Vad som är viktigt är att vi söker tjäna Honom här och nu - just i den situation vi är i. Att vi brukar de gåvor och möjligheter vi redan har att tjäna honom. På så sätt kan man bli ledd in i Guds plan och får uppleva att han utrustar till tjänst.

Försök att ta ett steg i sänder. Herren vill leda Dig dag för dag!

Mvh Veli Sergei.

Matteusev. 6:34       Jesus:
Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

Jeremia 31:9
….jag skall leda dem
där de går bedjande fram.
Jag skall föra dem till vattenbäckar
på en jämn väg där de inte skall stappla.

1 Petrusbrevet 2:5-10

5Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje. 6Det står nämligen i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam. 7För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, 8en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem.
9Men
ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 10Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.

Läs mer: 
»Hur blir jag präst?

»Jag vill bli präst - vad krävs?

»Kan en präst lära mig att hjälpa människor?


Fråga om orsaken till krig

Upp igen   <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0