Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

KAN EN PRÄST LÄRA MIG ATT HJÄLPA MÄNNISKOR?

Hej!!

Jag är 16 år och jag har alltid velat hjälpa människor och djur att få ett bättre liv. Jag har hjälpt vänner att få svar, som lett till ett bättre liv. Jag har haft tre år av ett helvete, eftersom en i min familj är alkoholist. Jag har försökt allt, ALLT, med få denna person att bättra sig, men inget har hänt. Många dagar har jag bett till Gud om förlåtelse. Jag oroade mig över om detta var mitt fel. Jag lovade Gud att om Han skulle få denna person på fötter igen, så skulle jag göra Honom gott genom att vandra med Honom och hjälpa alla som har problem. 

Nu har det gått fyra månader, och en dag kom det till mig att jag vill bli präst och hjälpa folk. Jag vill inte bli medlem i svenska kyrkan, jag vill inte bli medlem i nån slags kyrka, jag vill bara vara fri och följa Gud ord. 
Problemet är att jag pluggar språk, religion, historia och politik i gymnasiet och jag vill fortsätta plugga det i framtiden. 

Så frågan är nu, om jag kan be min präst lära mig att bli präst. Han har konfirmerat mig och han är en nära vän till mig och min familj. Under mina veckor med honom, så sa han "läs färdigt Bibeln, och du hittar alla lösningar till alla problem här i världen". Så alla tre veckor som jag var på ett läger, läste jag Bibeln, och jag har sett min mening i livet och förstått problemen här i världen. 
Nu vill jag visa världen att jag är en av Guds tjänare och vill hjälpa alla här i världen.

Så frågan är om en präst kan lära mig att bli präst???

Mvh E.




Tack för ditt brev E.

Jag blev glad när jag läste ditt brev. När jag tänker på ungdomsbrottsligheten i dessa dagar så är ditt brev som ett ljus i mörkret.

Angående att en i din familj har alkoholproblem så får du inte belasta dig med någon skuld. Det är ju snarare du som är offret och åsamkas lidande.

Det gläder mig att du vill hjälpa både människor och djur. Det är underbart att läsa det du skriver. Naturligtvis kan en präst lära dig mycket om kristen tro. Under det att du lär dig kan du också uppleva hur din egentliga kallelse blir. Kanske kommer du en dag att vara missionär. Då får du ge uttryck för allt det goda du har inom dig. Kanske får du en speciell tjänst där du kan vara helt fri och verka under den helige Andes ledning. Jag önskar dig lycka till E. Jag ber för dig.

Hur får jag visshet om att jag tillhör Gud?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0