Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Bibelstudium

A.  Matt.9:13. Jag förstår inte övergången mellan vers 15 till vers 16?

B.  Matt.11:16-19. Jag förstår helt enkelt inte dessa verser?

C. Luk. 22:36-38.Vad menar Jesus med att byta ut sin mantel mot ett svärd? Och, Herre, här är två svärd. Han svarade dem:  "Det räcker"???




A. 13Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
Bröllopsgäster fastar inte
14Sedan kom Johannes lärjungar fram till honom och frågade: ”Varför fastar inte dina lärjungar, när både vi och fariséerna fastar?” 15Jesus svarade dem: ”Inte kan väl brudgummens vänner sörja, så länge brudgummen är hos dem? Men det skall komma dagar när brudgummen tas ifrån dem, och då skall de fasta. 16Ingen sätter en lapp av okrympt tyg på en gammal mantel. I så fall skulle den påsatta lappen riva bort ännu mer från manteln och revan bli värre. 17Inte heller slår man nytt vin i gamla skinnsäckar. Om man gör det sprängs säckarna, och vinet rinner ut och säckarna förstörs. Nej, nytt vin häller man i nya säckar, så att både vin och säckar bevaras." Matteus 9:13-17

När Jesus – brudgummen – lämnade denna jorden så kom den helige Ande i stället. Men man måste bli en ny skapelse – man måste bli född på nytt - för att bli fylld med helig Ande. Den gamla människan kan inte fyllas med helig Ande. Världen ser inte den helige Ande och känner honom inte. (Johannes 14:17)  


B. 16Vad skall jag likna detta släkte vid? De liknar barn, som sitter på torgen och ropar till andra barn: 17Vi har spelat flöjt för er, men ni dansade inte. Vi har sjungit sorgesånger, men ni grät inte. 18Johannes kom, och han varken äter eller dricker, och man säger: Han är besatt. 19Människosonen kom, och han äter och dricker, och då säger man: Se, vilken frossare och drinkare, en vän till publikaner och syndare! Men Visheten har fått rätt av sina barn.” Matteus 11:16-19

Jesus beskriver den syndfylla människan som vägrar tro vad hon än får höra eller se.


C. 36”Men nu”, sade han, ”skall den som har en börs ta den med sig, och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd. 37Ty jag säger er att på mig måste det ord uppfyllas som står skrivet: Han blev räknad bland förbrytare. Ja, det ordet om mig blir nu uppfyllt.” 38De sade: ”Herre, här är två svärd.” Han svarade dem: ”Det räcker.” Lukas 22:36-38

Jesus hade kommit för att fullborda, uppfylla, allt som står i Skriften. Man kan säga att han på ett sätt gick in i Skrifterna. Jesus uppmanade lärjungarna att skaffa svärd. Jesaja 53:12 gick då i fullbordan: Jesus skulle bli räknad som en förbrytare.

”Det räcker” kan ha betytt antingen att det räckte med två svärd eller att det var nog pratat om saken.

Fler exempel på sådant som Jesus gjorde som skulle gå i fullbordan:

1När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Oljeberget, sände Jesus i väg två lärjungar 2och sade till dem: ”Gå till byn som ligger framför er. Där skall ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Lös dem och led dem till mig. 3Och om någon säger något till er, skall ni svara: Herren behöver dem. Han kommer då omedelbart att skicka i väg dem.” 4Detta hände för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: 5Säg till Sions dotter: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk, ridande på en åsna, på ett åsneföl, en arbetsåsnas föl. 6Lärjungarna gav sig i väg och gjorde som Jesus hade befallt dem. 7De förde åsnan och fölet till honom och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Matteus 21:1-7

31Jesus tog de tolv åt sidan och sade till dem: ”Se, vi går upp till Jerusalem, och allt som genom profeterna är skrivet om Människosonen skall gå i uppfyllelse. 32Ty han kommer att utlämnas åt hedningarna. De skall håna och skymfa honom, spotta på honom, 33gissla honom och döda honom, och på tredje dagen skall han uppstå.” Lukas 18:31

28Jesus visste att allt redan var fullbordat, och han sade därefter för att Skriften skulle uppfyllas: ”Jag törstar.” Johannes 19:28

44Och han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.” 45Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna. 46Och han sade till dem: ”Det står skrivet att Messias skall lida och på tredje dagen uppstå från de döda, 47och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. 48Ni är själva vittnen om detta. 49Och se, jag skall sända er vad min Fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden, tills ni har blivit beklädda med kraft från höjden.” Lukas 24:44-49

Hur och varför firar de kristna jul, påsk, Kristi himmelsfärd och pingst?

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0