Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 




JESUS 
LEVER!
 

Kristna helgdagar

Hejsan Pastorn! Hur och varför firar de kristna jul, påsk, Kristi himmelsfärd och pingst?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)


 

 

 

 

 




Om du därför med din mun bekänner att 
Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, 
skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, 
med munnen bekänner man 
och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam.
Romarbrevet 10:9-11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom och låt er rotas och uppbyggas i honom och befästas i tron i enlighet med den undervisning ni fått, och överflöda i tacksägelse.
Kolosserbrevet 2:6,7



Varje helg firas till minne av olika händelser som det står om i Nya Testamentet. Helgerna firas främst på så sätt att kristna särskilt tänker på dessa händelser och de löften som är förknippade med  dem. 

Jul
Under julen tänker vi på hur Jesus kom till jorden. Jesus blev till genom den helige Ande och hans födelse var ett stort under. 

Vi tänker på den stora glädje hans födelse innebar för både änglar i himlen och för människor som länge sett fram mot hans födelse. Profeterna under Gamla Testamentets tid hade profeterat om Jesu födelse. Profetior i Bibeln går hela tiden i fullbordan.  

Du kan läsa mer utförligt om julen här:
»Varför firar vi jul? Julens historia.


Påsk

Påsken är den viktigaste kristna högtiden då vi firar Jesu död och uppståndelse. Under påsken instiftade Jesus nattvarden. Under påskhelgen begrundar vi hur Gud i Kristus försonade världen med sig själv genom Jesu död på korset. 
Hur hans blod blev utgjutet för vår skull på Golgata kors. Han kom för att ta bort världens synd. Utan att ha förtjänat det står vi som rättfärdiga inför Gud genom tron på Jesus Kristus. 

Budskapet om hur Jesus blev korsfäst och sedan uppstod tillhör det mest centrala i den första kristna förkunnelsen. Detta kan vi läsa om i Apostlagärningarna och breven i Nya Testamentet.
Eftersom Jesus uppstått och lever idag kan han hjälpa dem som kommer till honom. Detta är fortfarande det viktigaste som kristna har att vittna om åt medmänniskor. 

Han som uppväckte Jesus ska också uppväcka oss:

Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. 
Romarbrevet 8:11

»Påskberättelsen om Jesu död & uppståndelse  

»Länkar om påsken och om de viktigaste dagarna skärtorsdag, långfredag och påskdagen


Pingst
Frågan om varför vi firar pingst är besvarad tidigare:
» Varför firar vi pingst? 


Kristi himmelsfärd

Under Kristi himmelsfärd tänker vi på hur Jesus återvänt till Fadern då han blev upptagen till himlen. Vi tänker på de löften han gav strax innan sin himmelsfärd, löften som gäller för oss idag. Han gav också befallningen att vi skall gå ut i hela världen och göra alla folk till lärjungar.

Jesus deklarerade att han äger all makt i himlen och på jorden och att han skall vara med oss alla dagar intill tidens slut. Han gav löftet om att den helige Ande skulle utgjutas och att lärjungarna skulle få kraft att vittna om Jesus. Löftet om den helige Ande gäller oss lika mycket. 

Vi tänker också på att Jesus skall komma tillbaka på samma sätt som han blev upptagen till himlen:

Jesu himmelsfärd

När de nu var samlade frågade de honom: ”Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?” Han svarade dem: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt. Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” Då han hade sagt detta, såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: ”Ni män från Galiléen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen.” Apostlagärningarna 1:6-11


Att "fira" Jesus varje dag

Den pånyttfödda kristna människan "firar" varje dag att Jesus lever och att hon fått nåden att lära känna Honom. Att kärleken till Gud får visa sig i gärningar och att tron därmed hålls levande är viktigast. 
Vi tänker på att vi har fått nytt liv på grund av Jesu död och uppståndelse. Att följa Jesus ger tillfredställelse och innerlig glädje och man blir förnöjsam och tacksam.

Vi har fått frihet i vår kristna tro och vår tro grundar sig inte på att vi noga iakttar särskilda dagar, månader och år, osv. (Galaterbrevet 4:10) Inte heller på att vi äter någon speciell typ av mat speciella dagar. Gudsnärvaro upplever man dagligen. 

Många i vårt land är namnkristna. Man ger noga akt på de stora kristna helgdagarna, men bryr sig i övrigt inte om vad Guds ord säger. Dessa människor är religiösa men inte pånyttfödda. De vill ha ett sken av gudsfruktan men bryr sig inte om dess kraft. (2 Tim. 3:5)

 

Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar för lika. Var och en bör vara fullt övertygad i sitt sinne. Den som lägger vikt vid en viss dag gör det för Herren, och den som äter gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud. 
Ty ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv. Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi, så dör vi för Herren. 
Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. Ty Kristus har dött och fått liv igen, för att han skulle vara Herre över både levande och döda. Romarbrevet 14:5-9

Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Hebreérbrevet 13:8

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes evangelium 3:16

Varför tror så många på Jesus, fast det hände för mer än 2000 år sedan?

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0