Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Manligt och kvinnligt

Vi har en fråga som vi inte fått svar på på denna fina sida och det är hur en kristen definierar vad manligt och kvinnligt är? Och vad anser ni om skönhetsoperationer? Tacksam om ni kunde svara snabbt!

Hälsning Anna

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Andlig mognad 

28Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Galaterbrevet 3:28

Vi har alla kallats att tillhöra Gud. Vi skall alla utföra vår tjänst "att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus". (Efesierbrevet 4:12, 13) 

Bibelversen handlar givetvis lika mycket om kvinnlig mognad. Jag tror att det är just i mognaden hos en person som man ser manlighet eller kvinnlighet. Att någon lever ett  tjänande och utgivande liv i enlighet med Guds vilja. Andlig mognad är att visa mod och stå på rättfärdighetens sida. 

Mod och kraft kan både män och kvinnor uppleva genom Andens kraft: "Låt er uppfyllas av Anden" (Efesierbrevet 5:18)

En omogen kristen däremot faller offer för världsliga påtryckningar och vågar inte stå fast i sin tro på Jesus Kristus och på Guds ord. Att ständigt ändra uppfattning sliter på människan och det blir som ett ständigt hissåkande. Det bästa är att redan från början inse sitt behov av Gud, visa mod och bekänna sig till Jesus Kristus oavsett vad andra tycker.

Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen.  Apg. 1:8

Det är självklart skillnad på män och kvinnor. En del är medfött, mycket handlar om fostran och roller som vi går in i. Män är bättre skickade till vissa göromål, kvinnor är bättre skickade till andra göromål. Generellt kan man säga att män nog är mer introverta än kvinnor och de har också svårare att känna empati än kvinnor. Kvinnor är mer extroverta, kännande och relationsberoende. Män är ofta mer analyserande och mer självständiga. Kvinnor har svårare att göra sin röst hörd i vårt mansdominerade samhälle, på det området behöver det ske mycket både i familjen och i arbetslivet.

Vi föds med en identitet
Det förekommer mycket kroppsfixering, skalet ses som viktigare än insidan. Det är inne med skönhetsoperationer. Män och kvinnor gör om sina kroppar helt och förändrar sitt utseende så att de knappt känner igen sig själva. Många människor har gripits av en oerhörd fåfänga. 

Då det gäller dem som råkat ut för t.ex. trafikolyckor, brännskador, defekter eller missbildningar vid födseln eller de som har ett utseende som leder till mobbning och isolation är det naturligtvis underbart att möjligheten finns att operera och normalisera utseendet. Men där inga egentliga behov finns handlar det om en vilja att vara någon annan. Jag tror inte att det är hälsosamt för någon. När det är för sent att ångra sig kan det bli till allvarliga psykiska problem.

Gud har skapat man och kvinna. Vi föds med en identitet, man eller kvinna. Men gränsen mellan kvinnligt och manligt håller på att suddas ut. Många drabbas av identitetskriser. Många pojkar växer t.ex. upp utan pappor och det behövs fler manliga förebilder för dessa pojkar. Både pojkar och flickor behöver få en sådan fostran både i hemmet och i skolan så att de kan finna och utveckla sin egenart. Jämställdhet betyder inte likriktning. 

När vi omvänder oss och tar emot Jesus som vår personlige Frälsare blir vi födda på nytt. Bara genom denna omvändelse kan man lära känna Gud. Men vi lär då också känna oss själva, vi hittar vår rätta identitet.

25Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.1 Petrusbrevet 2:25

Om Jesus står det: 

Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
3
Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.
4
Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
5
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.
6
Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom.
7
Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun. Jesaja 53:2-7

Laggärningar och Abrahams tro. Frälsning genom laggärningar eller tro? m.fl. frågor

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0