Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Får man som troende äta griskött?

Hej. Jag undrar varför vi äter griskött, när Gud säger till Mose och Aron att man inte får äta griskött för det är orent. Det är ett gammalt förbund, men en del saker accepterar vi, t.ex. de tio budorden. Jag undrar händer något om vi äter griskött? Jag blir tacksam om du svarar.

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 




Det finns inget som säger att du inte får äta griskött. Det är för övrigt inte det som går in i munnen som orenar människan utan det som går ut ur munnen.

Jesus:
Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, 19eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?” Därmed förklarade han all mat för ren. 20Och han tillade: ”Det som går ut ur människan, det gör henne oren. 21Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord, 22äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, högmod och dårskap. 23Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.” Markus 7:18-23

Vi blir inte frälsta genom laggärningar inte heller genom att äta en speciell sorts mat. Låt oss i stället ta vara på vad Guds ord säger om nådesfrälsningen.

16Men eftersom vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus, så har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att vi skall stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig. Galaterbrevet 2:16

En del i det Gamla Testamentet sammanfaller med Jesu och apostlarnas förkunnelse i Nya Testamentet. Vi blir inte utan lag. Den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen, sa Jesus. De tio budorden som du nämner handlar ytterst om att älska Gud och älska sin nästa. Gud lägger kärlekens lag i våra hjärtan genom den helige Ande. Den helige Ande ger oss kraft att leva ett liv för Gud.

17Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande. 18Den som tjänar Kristus på det sättet behagar Gud och håller provet inför människor. 19Låt oss därför sträva efter det som tjänar friden och den ömsesidiga uppbyggelsen. 20Riv inte ner Guds verk för matens skull. Romarbrevet 14:17-20

8Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, 9inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem. Efesierbrevet 2:8-10

Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. 1 Korinthierbrevet 10:25

4Ty allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägelse. 5Det helgas genom Guds ord och bön. 1 Timotheosbrevet 4:4

Paulus säger:
15För de rena är allting rent, men för de orena, för dem som inte tror, är ingenting rent, utan hos dem är både förstånd och samvete orenade. Titusbrevet 1:15

»Se också svaren till föregående frågor om skillnaden mellan Gamla och Nya Testamentet. 

Vilken väg ska jag ta?

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0