Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Förkastad och straffad av Gud?

Finns det i Bibeln exempel på människor som känt sig förkastade och straffade av Gud som har blivit hjälpta?      Thomas

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Petrus fick en särskild hälsning från Jesus efter att Han uppstått från de döda.

Säkerligen för att han hade känt sig förkastad efter att ha förnekat Jesus tre gånger.

Job upplevde svåra plågor och sa om Gud: "Ty med storm straffar han mig och slår mig med sår på sår utan orsak." (Job 9:17. Läs också Job 19:10-12). Men Herren gjorde slut på Jobs olycka och Herren välsignade slutet av Jobs liv mer än början. (Job 42:10-17)

David hade problem med sin gudsrelation på grund av sin synd och var orolig över att han skulle bli förkastad av Gud: " Förkasta mig inte från ditt ansikte och tag inte din helige Ande ifrån mig." Ps. 51:13. Läs hela Psaltaren 51:1-19.

Om man känner sig förkastad och straffad av Gud, men vill bli upprättad, så finns alltid den möjligheten. Den enda synden som inte förlåts är hädelse mot den helige Ande. Om en person hädat den helige Ande är denna så förändrad att hon är iskall och är inte intresserad av försoning med Gud.

Ty en sorg efter Guds vilja för med sig en ånger som man inte ångrar och som leder till frälsning. Men världens sorg leder till död. 2 Korinthierbrevet 7:10

Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv. Romarbrevet 5:18

Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhetta. Sela. Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för Herren." Då förlät du mig min syndaskuld. Psaltaren 32:3-5

Min hand har ju gjort allt detta, så att det blev till, säger Herren. Jag skådar ner till den som är betryckt och har en förkrossad ande, och till den som fruktar mitt ord. Jesaja 66:2

När jag sade: "Min fot vacklar", då var din nåd mitt stöd, Herre. När jag hade mycket bekymmer i mitt hjärta, då gladde din tröst min själ. Psaltaren 94:18,19

Jag sade i min ångest: "Jag är bortdriven från dina ögon." Men du hörde mina böners ljud, när jag ropade till dig. Psaltaren 31:23

Kan man leva efter bergspredikan?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0