Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 Ungdomar

Hej Pastorn! Jag är en tjej som går sista året på gymnasiet i Lidköping. Jag håller på att jämföra kristendom och islam när det handlar om att bli vuxen. Vad säger bibeln om övergången mellan barn- och vuxenlivet?
Tacksam för svar snarast.
MVH Stella.




Uppmuntran
Bibeln säger att vi skall uppmuntra varandra till tro och goda gärningar och vi skall förmana varandra. 
Detta gäller i familjen också. Gud gör inte skillnad på människor, alla har lika värde, ung och gammal, pojkar och flickor, kvinnor och män. Man skall inte påtvinga sina barn sina värderingar utan försöka uppmuntra och vägleda dem fram till en gudsrelation.

Tillsammans
Vid övergången mellan barn- och vuxenlivet behöver den unge all den uppmärksamhet och tid hon kan få.
Idag har människor så bråttom och är så upptagna med allt annat att de inte hinner umgås med varandra. Kanske ser man på TV tillsammans eller så är var och en ständigt upptagen med sina egna sysslor i hemmet. Det är viktigt att föräldrar och deras ungdomar verkligen umgås och talar med varandra ingående, gör saker TILLSAMMANS och lär känna varandra.

En förälder skall främst vara ett föredöme i tron på Gud och i att göra gott mot medmänniskor. Föräldrarna skall lära de unga att ta ansvar för sina liv och att vara självständiga.

Här får du lite bibelverser som berör ämnet:

Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal. Ordspråksboken 22:6

Ni fäder, reta inte upp era barn, så att de tappar modet. Kolosserbrevet 3:21

Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och förmana dem i Herren. Efesierbrevet 6:4

Tänk på din Skapare i din ungdoms dagar, innan de onda dagarna kommer och de år då du skall säga: ”De ger mig ingen glädje”; Predikaren 12:1

Hur kan en ung man bevara sitt liv rent? När han håller sig till ditt ord. Psaltaren 119:9

Fly bort från ungdomens onda begär och sträva efter rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren av rent hjärta. 2 Timotheosbrevet 2:22

Fråga om religionens betydelse i dag

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0