Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Maya

Hejsan, jag har en fråga angående Mayaindianerna och deras gudar. Varför man slaktar människor och djur för att få bra väder har alltid förvånat mig.
Tack på förhand, Tobias Sjöberg

Kan någon av hednafolkens förgängliga avgudar ge regn? Kan himlen av sig själv låta skurar falla? Nej, endast du, Herre, vår Gud! Vi hoppas på dig, ty du har gjort allt detta. Jeremia 14:22




Avgudadyrkare
Mayakulturen blomstrade 300-800 e. Kr. De sysslade med shamanism, en slags avgudadyrkan, och tjänade i sin vilsenhet demoner och inte Gud. De trodde att andebesvärjare kunde blidka gudarna när de offrade människor och djur.
De levde i djup okunnighet och rädsla för katastrofer och de hade sjuka föreställningar när det gällde olika gudar som de trodde på. Däremot hade de stor skicklighet när det gällde byggnadsverk, skulpturer, skrivkonst, matematik, astronomi, skapandet av en kalender, m.m. Det är inte alls så att kunnande och andlig upplysthet, godhet eller ens logik går hand i hand.

Vidskepelse får människor att uträtta många egendomliga handlingar och ceremonier, och ibland mycket grymma sådana. Speciellt när det är fråga om shamanism där människooffer ofta förekommit.

Det mesta ansågs ha en ande
Under Mayakulturen och ännu tidigare hade man i de olika kulturerna i områdena runt omkring föreställningar om att det mesta hade en ande.
Man trodde t.ex. att hjärtat från ett människooffer hade en ande som övergick till solens ande och höll solen uppe!

Blod över huvud taget ansågs innehålla livets ande. Man hade föreställningar om att offrens själar kunde göras odödliga genom att döda dem på de mest bestialiska sätt.

Riterna förekom även i krigen
Det utkämpades grymma krig och ofta var det fångar från motståndarsidan som offrades. Att offra människor var således också ett sätt för en grupp av människor att härska över andra människor. Människooffren hade nog lika mycket att göra med makt många gånger som med avgudadyrkan och vidskeplighet.

Vi kan läsa i Gamla Testamentet om hur folken som omgav israeliterna offrade barn till avgudarna och hur t.o.m. israeliterna drogs med i detta:

De tjänade deras avgudar, och dessa blev en snara för dem. De offrade sina söner och döttrar åt onda andar. De utgöt oskyldigt blod, sina söners och döttrars blod, som de offrade åt Kanaans avgudar, och landet blev vanhelgat genom blodet. De orenade sig genom sina gärningar, de handlade trolöst i allt de gjorde. Då upptändes Herrens vrede mot hans folk, och han avskydde sin arvedel. Psaltaren 106:36-40

När det gäller israeliternas djuroffer under Gamla Testamentets tid var det dock en helt annan sak.

Så renas enligt lagen nästan allt med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse. Hebreérbrevet 9:22

Djuroffren var offer för synder, men de var en skuggbild av det fullkomliga som skulle komma. De pekade framåt mot Kristus, som offrade sig själv en gång för alla för hela världens synd.

Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider. Hebreérbrevet 10:12

Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. Hebreérbrevet 10:14

Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. Hebreérbrevet 10:18

Hur ser en bjära och en folkhare ut?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0