Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Förlåtelse för äktenskapsbrott?
Om frestelser

Hejsan,

Har några frågor angående citatet Joh 7:53-8:11 där Jesus säger att den som är fri från synd skall kasta första stenen på henne. När ingen gjorde detta sa Jesus: Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.

Min fråga är alltså vad menar egentligen Jesus med detta tal för dig. En del säger att det handlar om förlåtelse men det framgår egentligen inte att han förlåter henne utan mer att han inte dömer hennes gärningar är det samma sak? Dessutom är Jesus handlande förenligt med den tolkning av förbudet mot äktenskapsbrott han gör i Bergspredikan [ Matt 5:27-30]?

Om tolkningen är en liknelse vad handlar den då om? Har blivit lite småförvirrad när jag läste dessa två citat, de verkar inte överensstämma med varandra. Hoppas du kan hjälpa mig att reda ut detta.

Mvh Wai




Tack för ditt mail Wai. Jesus, Guds son, har makt att förlåta synder. Mötet med honom förvandlar människor. Vi får ta emot förlåtelse fritt och för intet som en gåva, den underbaraste gåva man någonsin kan få. Han kom för att uppsöka och frälsa det som var förlorat

De lagkloka försökte snärja Jesus, men de kunde inte döma henne eftersom de inte upplevde sig vara fria från synd själva.

Jesus förlät kvinnan. Att inte hamna under Guds dom innebär ett frikännande och det är samma sak som förlåtelse. Med orden "Gå, synda inte mer" klargör Jesus ännu tydligare att kvinnans synd är förlåten och att hon från och med nu kunde leva i denna förlåtelse, förutsatt att hon inte syndade mer och därmed visade att hon fått ett förändrat sinnelag.

Det finns förlåtelse för alla slags synder, även äktenskapsbrott. Men för att ta emot förlåtelsen och leva i frälsningen måste man i fortsättningen ta avstånd från synden.

Men ni skall veta att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder. Lukas 5:24

Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Johannes 3:17,18

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Romarbrevet 8:1

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. Matteus 7:1,2


2. Ännu en fråga

Hoppas jag inte besvärar dig för mycket men i bergspredikan  Matt 5:27-30 säger han att om du ens ser på en kvinna med åtrå ska du riva ut ditt ena öga och kasta det ifrån dig. Det är bättre att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet.

Min fråga till dig är ska man ta detta bokstavligt eller har han bara kryddat till talet lite granna så att folk ska förstå allvaret i att begå äktenskapsbrott?

Mvh Wai 


Svar:
Skulle vi ta det bokstavligt skulle väldigt många människor vara enögda. Vad Jesus menar är att vi inte skall låta det vi ser förleda oss till synd. Om Jesus står det skrivet att han blev frestad i allt, dock utan synd. 

Det är inte själva frestelsen som är synd utan det är när frestelsen blir uträttad som det är synd. Begäret blir havande och föder synd om man inte står emot frestelsen. (Se Jak 1:13-15)

Om Jesus står det: Eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa dem som frestas. Hebreérbrevet 2:18

Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig. Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens. 1 Johannesbrevet 2:1,2

Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut. 1 Korinthierbrevet 10:13

De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Galaterbrevet 5:24

Nej, ikläd er Herren Jesus Kristus och ha inte en sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv. Romarbrevet 13:14

Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. 1 Petrusbrevet 2:11

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. 1 Johannesbrevet 2:15,16

Vad betyder "Adauge nobis fidem"?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0