Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Vad står ondskan för i Bibeln? 

Hejsan! Mitt namn är Ingela Edman och jag går i ett gymnasium i Östersund. 
Jag har en fråga angående kristendomens svar för ondskan. Vad står ondskan för i Bibeln? Har försökt hittat det själv, men det finns så himla olika benämningar på ondska i Bibeln. Hoppas du kan hjälpa mig. Hälsningar från Ingela

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 






Det beskrivs mest ingående i Nya Testamentet och kallas ofta "mörker" där. Gud är ljus och inget mörker finns i honom. Gud är kärleken. Gud förändras inte och hos honom finns ingen växling mellan ljus och mörker. (Jak. 1:17)

Gud kallar oss människor från mörkret till sitt underbara ljus.

Mörkret, ondskan är en andemakt som verkar här i världen, den påverkar människor och orsakar lidande för oss alla. Den vill hindra människor att bli frälsta och lurar människor bort från Gud. Ondskan - synden är en annan benämning - leder till slut till döden.

Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre. Romarbrevet 6:23

Ytterst handlar det om Guds makt och Satans makt, som det står i Apg 26:18: "…för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud."

Jesus kom för att göra slut på ondskan och på djävulens makt. (1 Joh. 3:7) 
På korset gjorde han omintet ovänskapen mellan Gud och människor. Han besegrade dödens makt och nu kan var och en som tar emot Jesus som Frälsare bli räddad från mörkrets välde som råder här på jorden. Vi får uppleva en försmak av himlen redan här på jorden. Herren ger oss kraft att stå emot det onda.

Jesus: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." Johannes 8:12

Djävulen verkar fortfarande på jorden: ….hela världen är i den ondes våld. 1 Johannesbrevet 5:19

Men Gud har besegrat ondskan och djävulens tid är begränsad.

Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. Johannes 1:5

En dag skall det inte längre existera någon ondska, något mörker eller död. Gud upprättar sitt eviga rike som aldrig någonsin skall förstöras. Det som förr var är då borta.

Läs mer: »Vilken syn har kristna på Satan? »Frågor om demoner

Ges förlåtelse för äktenskapsbrott?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0