Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Förespråkar Jesus hat?

Är nyss konfirmerad och har börjat läsa bibeln. Och det finns så mycket som är så svårt att förstå!
Senast reagerade jag för en vers i Lukasevangeliet 14:26. Där står det: "Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge."

Blev ganska fundersam och sårad över detta, då jag inte ser Jesus som någon som förespråkar hat. Kan du hjälpa mig med förklaring? Hälsningar, Malin




Jesus talar om att vi måste vara överlåtna åt honom för att ha ett fungerande kristenliv. När vi tar emot Jesus som vår personlige Frälsare så möter vi kärleken. Gud är kärleken. För att leva vidare i denna underbara kärlek så får vi ge Herren den främsta platsen i våra liv. Låta honom bestämma vår väg.

Det är det Jesus förklarar i bibelstället du nämner.

Vi skall inte bedröva den helige Ande genom att hysa hat till någon och vi skall inte hata oss själva. Jesus sa ju: Älska din nästa som dig själv. För att förstå det Jesus menar så måste man sätta in det han säger i sitt sammanhang och jämföra med allt annat han lärde ut. Man måste läsa hela Bibeln och jämföra bibelorden. Den ena bibelversen förklarar den andra.

Jesus säger i versen som kommer efter den du nämner:
Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge. Lukasev. 14:27

Den som vill följa Jesus måste förneka sig själv och ge Guds kärlek utrymme. Om vi är fega och t.ex. låter andra människors åsikter betyda mer än Gud kan vi inte följa Jesus. Vi skall frimodigt bekänna vår tro på Jesus för andra människor och vara beredda på att lärjungaskapet har sitt pris. En del tror, andra tror inte. Därför får vi vara beredda på att det kan bli konflikter, t.o.m. med dem vi älskar. Det är då vi måste visa Kristus trohet och visa att han är nummer ett i våra liv.

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. 1 Johannesbrevet 2:15

Paulus: Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare. Galaterbrevet 1:10

Vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. Jakobsbrevet 4:4

Vad menas med att den helige Ande blev utgjuten?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0