Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Kan en hjärnskadad komma till Gud?

Hej! Läste på er sida att ni anser att man endast kommer till Guds rike om man tror. Om en Gud skapat oss och vår möjlighet att tänka och bearbeta information har han/hon inte då ett ansvar för våra gränser?

T ex så är människan beroende av sina sinnen för att skaffa sig information från den yttre världen.

Om en människa drabbas av en olycka så hjärnan inte fungerar och det därför är helt omöjligt att tänka och tro, kommer inte då denna person till Gud? Förstås förutsatt att denna person inte hade tro före olyckan. Tack för hjälpen.





Självklart begär inte Gud det omöjliga. När vi blir frälsta får vi Guds Ande. Vi påminns om Gud genom Anden. Den som har Kristi ande hör honom till.

Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. Ty Kristus har dött och fått liv igen, för att han skulle vara Herre över både levande och döda. Romarbrevet 14:8,9

T.ex. så kan en person som är troende förlora minnet och bli senil, men tillhör Herren ändå. En troende förlorar inte det underbara hon upplevt om hon t.ex. får en minnesförlust eller råkar ut för en olycka och får en hjärnskada.

Däremot är det en annan sak om man inte är frälst. Den som blir frälst är medveten om detta. Man kan inte bli frälst utan att vara medveten om det.

Vi kan inte predika att människor som inte accepterar Jesus som sin Frälsare medan de lever ändå skulle kunna bli frälsta efter att de avsomnat. För övrigt, vad vore det då för mening med vårt predikande?

Många tar inte emot Jesus trots att de både hör och ser och är kontaktbara. Det man kan göra är att hoppas att personen skall vakna och avgöra sig för Gud.

Skall jag säga "nej" till min kärlek?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0