Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Skall jag säga "nej" till min kärlek?

Hej!

Surfade in på "pastorn" och läste lite frågor och svar...bland annat det om att troende ska gifta sig med troende. Jag är kristen, Gud är god mot mig - har haft tur i mycket. Blir olycklig när jag läser något som jag inte visste faktiskt.....just att Bibeln säger att troende ska gifta sig med troende. Anledningen till det är att jag är tillsammans med en kille som är icke troende. Jag älskar honom och kan inte tänka mig ett liv utan honom och vi har planerat för en framtid tillsammans. Finns det bara en utväg - att lämna honom? Är det bara då som jag gör det rätta? Jag vill göra det som är rätt - men jag vill inte säga "nej" till min livs kärlek.

//Linni





Jag tror att du behöver rannsaka dig huruvida du är född på nytt eller inte. Ett äktenskap mellan en pånyttfödd kristen och en icke troende handlar om att söka förena Guds Ande med världens ande. Det fungerar inte.

Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror?
2 Korinthierbrevet 6:14,15

Om du inte är pånyttfödd kristen upplever du inte någon skillnad mellan er andligt sett. Jag tror nog att du har en tro, men Jesus sa att om man inte blir född på nytt kan man inte se Guds rike.

När du blir född på nytt faller pusselbitarna på plats allteftersom tron växer. Guds ord är ett ljus på vår stig och när vi följer Jesus får vi uppleva glädje och frid och Guds kärlek.

Om man inte är född på nytt blir det en plåga att söka uträtta det Herren befaller i sitt ord eftersom man söker göra det i egen kraft och inte riktigt förstår meningen med det hela. Herren vill ge oss kraft i vårt kristna liv. Det börjar med att man helt överlåter sig åt Jesus och tar emot syndernas förlåtelse.

När Jesus betyder mest i vårt liv går vårt liv ut på att leva för honom och ta vara på Guds ord.

Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi, så dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. Romarbrevet 14:8

Om en kristen gifter sig med en ofrälst, så har hon/han tagit ett felaktigt beslut. Detta beslut kan bli till ett livslångt lidande. Det blir ständigt delade meningar och det är en av anledningarna till många skilsmässor. Det händer ganska ofta att en person låtsas vara troende för att få ihop det med en kristen. 

"Jag vill bli döpt i helig Ande...."

Upp igen    <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0