Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

FÖRLOVNING OCH GIFTERMÅL

Hej... Jag och min pojkvän funderar på att förlova oss, har du några tips eller något man bör tänka på innan man bestämmer sig? Vi ber att Gud ska visa oss när tiden är mogen för en förlovning och ett giftermål, men det skulle vara skönt att få lite tips m.m. inför beslutet. Vad man bör tänka på?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



Det är bra med lång förlovningstid så att man lär känna varandra bättre och att man har vissa regler för sina träffar så att man inte går för långt.

Kärleken kommer först. Att man älskar, uppskattar och respekterar varandra.

När vi syndar bryter vi mot kärleken. I alla äktenskap händer det att man blir osams över något men man skall vara snabb till att försonas igen. Ju mer man värdesätter och respekterar varandra desto lättare är det att få kärleken att fungera. En del gifter sig mest bara för att man har gemensamma intressen. Det är inte detsamma som kärlek, även om det är bra att man har intressen som förenar.

Ibland är det så att sexuallivet fungerar dåligt men kärleken kan fungera ändå. Ibland är det tvärtom: Sexuallivet fungerar, men kärleken fungerar inte. Men det vanligaste är att där kärleken fungerar fungerar allt annat också på bästa sätt. 

En del gifter sig till status och rikedom, andra gifter sig pga att andra människor tycker att de passar ihop. Självklart måste parterna rannsaka sig själva om det stämmer. Är det verklig kärlek? Tillfällig förälskelse kan verka förblindelse så att man inte ser allvarliga brister hos sin partner. 

Troende skall gifta sig med troende. (2 Korinthierbrevet 6:14-16) Men självklart måste de uppleva verklig kärlek till varandra annars kommer det att fungera dåligt ändå.

En del gifter sig i förhoppningen att förhållandet skall fungera bättre då. Kärleken skall fungera först!

Man skall inte heller gifta sig pga. att man ömkar sig över partnern som så gärna vill gifta sig. Man skall ingå giftermål på grund av KÄRLEK från båda parter. Kärleken är viktigast.

Man skall inte alltid ta kärleken för given utan man får visa kärlek fast man inte alltid får så mycket gensvar.

Varför har Jehovas vittnen en egen bibeltolkning?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0