Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 



Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Jag har just fått veta att min flickvän inte är oskuld…….

Hej mitt namn är x.

Jag är 17 år och har en fråga som rör området sex. 
Jag tror att sex är något som hör till äktenskapet och bör hållas där inne. 
Jag har precis skaffat flickvän och har precis fått reda på att hon redan har haft sex (med någon annan än mig) och jag är fortfarande oskuld. Varje gång jag tänker på att hon redan har haft sex så får jag kalla kårar och börjar svettas. För mig var det självklart att den flicka jag skulle bli ihop med inte haft sex innan och att det skulle bli något "speciellt" eller vad man ska säga. 
Men hon har ju redan förlorat sin oskuld, till någon annan dessutom. Jag vet att jag inte är den personen som ska döma människor efter vad de gjort, men det är fortfarande väldigt jobbigt. Vet inte hur jag ska reagera eller tänka. Snälla hjälp mig!

Tack på förhand // 

(det går bra att publicera den här frågan fast utan namn förstås)



Jag förstår att det oväntade beskedet smärtar dig. Det positiva är att du fick det i ett tidigt skede, det hade varit svårare om det kommit senare. Det är viktigt att man tidigt talar ut om allting så att det inte dyker upp obehagliga överraskningar längre fram i livet.

Jag vet inget om din flickväns inställning och varför du trodde hon var oskuld – var det ett intryck hon velat ge eller tog du det bara för givet, för att det var något du önskade?

Förlorade hon sin oskuld innan hon blev frälst? Oavsett när det skett, så måste du tänka på att det som Herren har förlåtit är borta. 

Är hon frälst är hon en ny skapelse och det gamla är förbi. Vill hon leva i helgelse så har ni säkert samma inställning till trohet och äktenskap, oavsett hur hon hade det tidigare. Med pånyttfödelsen följer nya värderingar.

Kärlek är också att vara beredd på smärta. Om ni tycker att ni hör samman får ni fortsätta att vara ärliga och öppna mot varandra och vandra vidare och lämna det gamla bakom er.

Men är det så att ni har helt olika grundinställning, så att det den ene tycker är heligt inte är så noga för den andre, blir det nog svårt för er att få ert förhållande att fungera.

Det står skrivet:

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:17

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Rom. 8:1

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Jes. 1:18

Mvh Sergei.


Är församlingen viktig? 
Vad sa Jesus om det?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 
 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0