Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

HUR SER GUD UT?

samt om kristendomens syn på homosexualitet

Hejsan käre Pastorn! Vi har en fråga angående människan och Gud.
I bibeln står det att människan är skapad till Guds avbild och i exempelvis olika barnbiblar avbildas han som en äldre man med skägg.

Men när vi konfirmerade oss så frågade diakonissan där hur vi såg på Gud. En tjej svarade då att hon såg Gud som just en äldre man med skägg. Då blev diakonissan mycket arg och sa att vi absolut inte fick förmänskliga Gud, han skulle inte ses som en människa, utan som en jättelik hand... alltså en människohand.
Då förmänskligar hon ju Gud lika mycket som vi gjorde i vår okunskap! Var det rätt av henne att säga så?

Och om människan är skapad till Guds avbild, så borde alla människor vara lika mycket värda, och lika välkomna i de kristna församlingarna. Även homosexuella!

Vi vill gärna att du fyller på vår kunskap i detta ämne, då vi är ganska förvirrade över diakonissans svar och kristendomens syn på homosexualitet.
Tacksamma för ett rakt och ärligt svar! 
Hälsningar Asta och Julia!

 

 

 

 

 

 

 



Tack för ert mail Asta och Julia.

I Daniels bok kap. 7 vers 9-14 beskrivs Fadern faktiskt som en äldre man:

Den Gamle
Medan jag såg på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner. Hans kläder var snövita och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var av eldslågor och hjulen på den var av flammande eld. En ström av eld flöt ut från honom. Tusen gånger tusen tjänade honom och tio tusen gånger tio tusen stod inför honom. Han satte sig ner för att döma och böcker öppnades. 
Daniel 7:9-10

I min syn om natten såg jag, och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar, och han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt och ära och rike, och alla folk och stammar och språk måste tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde som inte skall ta slut, och hans rike skall inte förstöras. 
Daniel 7:13,14

I verserna ovan beskrivs Gud Fadern och Guds Son, Jesus Kristus. (Jesus kallade sig själv "Människosonen".) Daniel fick i synen se Gud Fadern som en gammal man för att förstå att Han är evig. 
Jag ser inte Gud som en gammal man utan jag ser Gud i det verk han har uträttat och det Han uträttar idag. Vi tyr oss till den Osynlige Guden. Vår tro är inte baserad på mänsklig visdom utan på Guds kraft. (Läs 1 Kor. 2:4,5) Gud beskrivs som osynlig. Gud kan vara närvarande överallt och det ger oss trygghet.

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Romarbrevet 1:20

Gud är en, men den ende Guden uppenbarar sig som tre personer: Fadern, Sonen och den helige Ande.

Gud kom till jorden i mänsklig gestalt. (2 Kor. 5:19) Alla som tror på Guds Son Jesus Kristus har evigt liv. Den som har sett Jesus har sett Fadern. (Joh. 14:8) Ingen kommer till Fadern utom genom Sonen. (Joh. 14:5)

Den helige Ande som är tredje personen i gudomen pekar på Jesus och förhärligar Jesus. Bibeln uppmanar oss att "se på Jesus". Den som predikar skall peka på Jesus och "måla fram Kristus" för åhörarna.

I Kristus blir Gud synlig och påtaglig för oss och vi ser honom för vår inre syn genom tron. Vi tänker främst på hans gudomliga egenskaper. Vi tänker på honom som Gud i en människas gestalt. Vi kan tänka på honom hur han led på korset för vår skull. Eller hur han nu sitter på tronen på högra sidan om Fadern i himlen. Jesus kommer oss nära genom den helige Ande och framkallar tacksägelse hos oss. Vi prisar Gud för hans underbara osynliga egenskaper.

Evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden, honom vare ära och pris i evigheters evighet, amen. 1 Timotheosbrevet 1:17

Om Jesus, Guds enfödde Son, står det:
Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd. Johannes 1:18

Läs mer: »Det står i Bibeln att en del sett Gud ansikte mot ansikte. Det står också att ingen har sett Gud. Hur skall man förstå det?

Bibeln har många bilder och uttryck för Guds makt och kraft, t.ex. "Guds hand" eller "Herrens hand". Andra uttryck som betyder ungefär samma sak är "Herrens arm" och "Guds finger".

*

Jag har tidigare svarat på flera olika frågor om homosexualitet, ni kan använda vår sökfunktion för hemsidan. Gud vill att alla människor skall bli frälsta. Alla människor är lika värdefulla i Guds ögon och Gud gör inte skillnad på människor.

Men vill vi uppleva frälsning och pånyttfödelse måste vi omvända oss, ödmjuka oss och göra bättring. Alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud. (Rom 3:23)

Jesus: Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matteus 7:13,14

Jesus kom för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. Han umgicks med alla slags människor när han vandrade på jorden. Herren älskar syndaren men inte synden.

Herren vill människans bästa och han vill förvandla våra liv.
Ingen av oss kan fortsätta att leva som vi förut levt, och det gäller naturligtvis även homosexuella. Homosexuell livsstil och kristen tro går inte att förena, Bibeln är klar på den punkten.

Guds dom över hedningarna
    Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.
    Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.
    Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat.
    Därför är de utan ursäkt.
    Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan.
    De påstod att de var visa, men de blev dårar.
    De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.
    Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar.
    De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
    Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser.
    Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga.
    På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra.
    Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.
    Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.
Romarbrevet 1:18-28

När vi omvänder oss till Herren och bjuder in Jesus som Frälsare blir vi nya skapelser. Vi får ett nytt sinnelag, en ny vilja. Herren ger oss kraft att leva ett liv som behagar honom. Jesus förvandlar människor liv.

»Läs mer om treenigheten: Vilka tre gestalter är Gud? Vad menas med treenigheten?

Har du några tips eller något man bör tänka på innan man bestämmer sig för att förlova sig och gifta sig?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0