Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Att se Gud

Frid.  Jag undrar över ett Bibelställe, 1 Mos 32:30 där det står "jag har sett Gud ansikte mot ansikte."

Man kan ju läsa i Nya Testamentet att ingen människa har sett Gud? Det är min fråga.

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)
































Jakob
På Gamla Testamentets tid var det bara speciellt utvalda som fick uppleva Guds härlighet på ett påtagligt sätt, som t.ex. Jakob som säger att han har "sett Gud ansikte mot ansikte". Uttrycket att man sett Gud ansikte mot ansikte betyder att man har fått komma nära Gud. Läs mer om uttrycket "ansikte" längre ned på denna sida.

Jakob fick inte se Gud sådan han verkligen är i all sin härlighet. Ingen har sett Gud på det sättet.

…han, den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se. 1 Timotheosbrevet 6:15,16


Herren talade med Mose
Mose levde i nära gemenskap med Gud och han fick uppleva hur Gud talade till honom på ett tydligt sätt. Detta beskrivs i 4 Mos 12:8 på samma sätt – att Herren talade med Mose "ansikte mot ansikte och inte i gåtor".

Men Mose fick aldrig se Herrens ansikte bokstavligt, det står i 2 Mos 33:20 där Herren sa till Mose:
Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.  2 Mos 33:20

Det står också om Mose: Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut. Hebr. 11:27

Nu kan alla som tar emot Jesus som Frälsare få "se Gud"
Nu under Nya Testamentets tid talar Gud till oss genom sin Son Jesus Kristus. Nu kan alla lära känna Gud och "se Gud", från den minste till den störste. (Hebr. 8:11) 

Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2 Kor. 3:17,18

Jesus: Den som har sett mig har sett Fadern. Joh. 14:9

Om Jesus (Ordet) står det:
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:14

Jesus har efter sin uppståndelse uppenbarat sig för många människor, inte minst för sina lärjungar.

Efter sin uppståndelse på första veckodagens morgon visade sig Jesus först för Maria från Magdala, som han hade drivit ut sju onda andar ur. Mark.16:9

Paulus: Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade. 1 Kor. 15:1-6

Jesus uppenbarade sig för Johannes på Patmos:
Och då jag såg honom föll jag ner för hans fötter som om jag hade varit död. Men han lade sin högra hand på mig, och sade till mig: "Var inte förskräckt! Jag är den förste och den siste och den som lever. Jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter. Amen. Och jag har nycklarna till dödsriket och döden. Upp.1:17,18
(Reformationsbibeln)

Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd. Joh. 1:16-18

Det som varje troende nu under Nya Testamentets tid kan få se och uppleva av Herren kan vara mäktigt och överväldigande, men det är bara en del av vad Gud är. Vi förstår bara en del av Guds storhet. Gud döljer sig i sin härlighet. Skulle Gud uppenbara sig helt och hållet för oss i all sin härlighet och strålglans skulle vi inte kunna uthärda det, en sådan upplevelse är alltför mäktig, alltför stark.


I evigheten
Den som tagit emot Jesus som Frälsare har fått löftet att en dag få se Herren sådan han är. 

Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Och var och en som har detta hopp till honom renar sig, liksom han är ren. 1 Joh. 3:2,3

Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd. 
1 Kor. 13:12

Ty vi lever här i tro, utan att se. 2 Kor. 5:7

Men jag skall se ditt ansikte i rättfärdighet, jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar. 
Ps. 17:15

Men vi känner, som Skriften säger, vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. 
1 Kor. 2:9,10

Jesus gav Guds kärlek ett ansikte.
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Joh 3:16

"Att se någons ansikte"
Det finns många speciella uttryck i Bibeln och jag har tagit upp en del i tidigare svar, t.ex. betydelsen av "Guds finger" och "Herrens arm".

Uttrycket "Guds ansikte" i Bibeln betyder Gud själv. Att söka "Guds ansikte" är att söka Gud, att "vara inför Kristi ansikte" betyder att vara inför Kristus osv.
Samma uttryckssätt finns när det gäller människor,
att se någons "ansikte" i Bibeln betyder att möta någon, ansikte är alltså ett uttryck som betyder personen själv.

Exempel:
Paulus sa:
Och se, jag vet nu att ni inte mer kommer att
se mitt ansikte, alla ni som jag har gått omkring hos och predikat riket för. Apg 20:25

Kapitlet avslutas med dessa ord:
Det som smärtade dem mest var att han hade sagt, att de inte mer skulle
se hans ansikte. Apg 20:38


Under Gamla Testamentets tid när Anden ännu inte var utgjuten över allt kött var det inte så vanligt att människor fick komma nära Gud på ett mäktigt sätt. Några få utvalda människor vandrade i en djupare gemenskap med Gud och över dessa kom Guds Ande. Folket gick till Gud genom präster och profeter. Läs mer:
»Vad är det för likheter och olikheter mellan Gamla och Nya Testamentet?

Hur skall man uppfatta Mose, Elia och Esras ledarskap?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0