Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Äta Människosonens kött? Dricka Hans blod? 
Vad menas?

Vad menar Jesus när Han i Joh. 6 säger:
"Sannerligen säger jag eder: Om ni icke äten Människosonens kött och dricker Hans blod så haven ni icke liv i eder. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, han har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, han förbliver i mig, och jag förbliver i honom."

Vad menar Jesus? Äta Hans kött? Och dricka Hans blod? Kan ni svara mig!? 


Gud kom till oss i en människas gestalt i Jesus Kristus. Jesu kropp och blod ger varje människa möjlighet till frälsning.

Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:14

Jesu kropp blev offrad en gång för alla som ett fullkomligt syndoffer. Jesu blod renar från all synd. Nattvarden symboliserar vad Jesus uträttat för alla människor. Det räcker inte med att endast ta nattvarden, utan människan måste omvända sig, försona sig med Gud. Jesus är världens Frälsare.

Bibelstället du frågar om handlar om att man måste tillgodogöra sig vad Jesus har uträttat på Golgata kors.

Vi måste TRO att Jesus dött för att ge oss evigt liv. Han blev vår ställföreträdare i döden.

Att äta hans kött och dricka hans blod, det är att TRO på att han utgav sin kropp och sitt blod. På så sätt friköpte han oss från synden.

Den som TROR har övergått från döden till livet. Genom TRON på vad Jesus uträttat för oss har vi evigt liv.

I nattvarden symboliserar brödet Jesu kropp och vinet Jesu blod. I nattvarden förkunnar vi Jesu död ända tills han kommer tillbaka.

Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer. 1 Kor. 11:26

När Jesus instiftade nattvarden bröt han ett bröd och sa:

Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig. 
1 Kor.11:24

När Jesus tog bägaren med nattvardsvinet sa han:

Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig. 1 Kor.11:25 

Jesus bar våra synder i sin kropp:

Och våra synder bar han i sin kropp  upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. 
1 Petr. 2:24,25 (Folkbibeln)

Genom tron blir vi renade från all synd genom Jesu blod:

Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud; och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus, honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro, i hans blod. 
Rom. 3:23-25 (1917)

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd som han har låtit flöda över oss, med all vishet och insikt. Ef. 1:7,8 (Folkbibeln)

Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. 
Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. 
Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. 1 Joh. 4:1-3

Mvh Veli Sergei.


Varför har du dubbla namn?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0