Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vem (om någon) har inte rätt att predika?

Min fråga är vem (om någon) har inte rätt att predika inom kristendomen?

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)








Vi kan inte förbjuda någon att predika. Jesus ville t.ex. inte hindra en man som drev ut onda andar i Jesu namn trots att mannen inte följde med Jesus och hans lärjungar:

Johannes sade till Jesus: "Mästare, vi såg en man som drev ut onda andar i ditt namn, och vi försökte hindra honom eftersom han inte följde oss." Men Jesus sade: "Hindra honom inte. Ingen som utför en kraftgärning i mitt namn kan sedan genast tala illa om mig. Markus 9:38,39

Men det står skrivet:

Om någon talar skall han tala i enlighet med Guds ord. Har någon en tjänst skall han tjäna efter den kraft Gud ger, så att Gud i allt blir ärad genom Jesus Kristus. 1 Petrusbrevet 4:11

Den som uppträder som lärare måste ta med följande i beräkning, så att denne predikar ett sunt budskap:

Mina bröder, inte många bör bli lärare. Ni vet ju att vi skall få en strängare dom. Jakobsbrevet 3:1

Om någon som inte är frälst predikar blir det för denne bara ord och budskapet blir inte levande – det blir inte rätt. Det står om människor i den sista tiden att de skall:… ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! 
2 Timotheosbrevet 3:5

Jesus: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.
Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd." Markus 16:15,16

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." Matteus 28:18-20

Jesus: Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns." Apg 1:8

Kasta därför inte bort er frimodighet, som ger stor lön. Hebreérbrevet 10:35

Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 1 Petrusbrevet 2:9

Prästerskapet har många olika uppgifter, inte enbart predikande. Det finns olika nådegåvor, läs mer: »Bibelfråga om andliga nådegåvor

Lyssna på predikan (15 min.):
»
Predikan om predikan. Frälsning eller vishetslära?

Mvh Veli Sergei.


Äta Människosonens kött? Dricka Hans blod? Vad menas?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0