Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Blir alla religiösa frälsta – judar, muslimer osv.?

Hej. Det står att man bara kan bli frälst om man tror på Gud. Anser en kristen då att alla religiösa blir frälsta (judar, muslimer osv.) eller är det bara de som blir det efter döden?

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Jesus är världens Frälsare. Han sa om sig själv att han är vägen till Gud och att den som sett honom har sett Fadern. Jesus dömde ut falska läror. 
I Apostlagärningarna 4:12 står det att det inte finns något annat namn givet under himlen genom vilket vi kan bli frälsta, än i namnet Jesus. Du kan läsa olika svar som jag tidigare gett i detta ämne på hemsidan.

Man kommer till Gud genom Jesus Kristus och när man mött Jesus till frälsning får man visshet om att man tillhör Gud och underbara bönesvar. Läs mer: »Varför tror så många på Jesus, fast det hände för mer än 2000 år sedan?

När man får denna visshet och har funnit att Bibeln är sanning kan man inte gärna förneka delar av den. Bibeln är Guds ord till människan och den kristnes rättesnöre.

De första kristna var judar och fortfarande i dag finns det judar som blir frälsta. De bekänner sig då inte bara till Gamla testamentet och till judendomen utan de har tagit till sig Nya testamentets lära och tror att Jesus Kristus är den Messias som utlovats i Gamla testamentet.

I en del länder blir muslimer som konverterar till kristen tro avrättade.
Trots det tar muslimer emot Jesus som Frälsare i dessa länder när de låtit sig överbevisas om att Jesus är Guds Son. I sin kärlek till Kristus och medmänniskor söker de dela med sig av sin kristna tro och vittnar för andra trots att de utsätter de sig för livsfara.

Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. 2 Kor. 5:19

Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern. 1 Johannesbrevet 2:23

Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. 
1 Johannesbrevet 4:1-3

Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen. Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern. 1 Joh. 2:22-23

Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta. Apg 4:12


Hur ska jag förhålla mig till mina gamla ofrälsta kompisar?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0