Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur kunde Mose som slagit ihjäl en person bli kallad av Gud?

Hej! Jag har många gånger funderat på denne man, som hette Moses.

Är dålig på bibellära, men jag läste att Moses egentligen var en mördare. Han dräpte ju en mansperson och ändå blev han kallad av Gud! Kan man få förlåtelse även för de grövsta brotten? Att han fick en så framträdande roll har jag funderat på.
 
Tacksam för svar. Hälsningar Sören Lindberg, Gävle.

Kristi blod renar från all synd. Om synderna så är blodröda så blir de snövita. 
Det handlar om omvändelse och tro på Gud. Den Gud utväljer utrustar han. De stora prövningar som Gud tillät att Mose fick gå igenom formade Mose.


Mose och den brinnande busken

 

Om Mose står det:
Mose var en mycket ödmjuk man, mer än någon annan människa på jorden. 4 Moseboken 12:3

I tron vägrade Mose som vuxen att låta sig kallas Faraos dotterson. Han valde att hellre bli illa behandlad tillsammans med Guds folk än att en kort tid leva i syndig njutning.
Han räknade Kristi smälek som en större rikedom än Egyptens alla skatter, ty han hade sin blick riktad på lönen.
Genom tron lämnade han Egypten utan att frukta för kungens vrede. Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut. Hebreérbrevet 11:24-27

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Jesaja 1:18

Lite om Mose bakgrund: Mose var en hebré och han föddes i Egypten under den tid då hebréerna blev plågade och förtryckta av egyptierna med slavarbete. För att hindra det hebreiska folkets tillväxt befallde farao att de skulle kasta alla sina nyfödda pojkar i Nilen. Men Mose föräldrar gömde honom när han var ett spädbarn och satte honom i vassen vid Nilens strand. Där fann faraos dotter honom och hon tog upp honom och uppfostrade honom som sin egen son.

När Mose var 40 år gammal gick han ut till sitt folk och såg på deras slavarbete. Mose blev upprörd när han fick se en egyptier som slog en hebreisk man och tog mannen i försvar och hämnades honom genom att slå ihjäl egyptiern.

Farao fick höra om detta och ville döda Mose och då flydde Mose ut i öknen i Midjan och levde där som herde i 40 år. Efter 40 år uppenbarade sig Gud för Mose och befallde honom att gå tillbaka till Egypten och be farao släppa hans folk.


Blir alla religiösa frälsta – judar, muslimer osv.?

  Upp igen             <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0