Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Kan ni förklara Jesu liknelse om kungasonens bröllop?

Guds frid. Jag vore tacksam om ni enkelt kunde förklara liknelsen om kungasonens bröllop i Matt. 22:1-14


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Jesus vill med liknelsen ge en bild av vad som händer när människan kallas av Gud till det eviga livet. Står man emot kallelsen går kallelsen vidare till någon annan och man går förlorad.

I liknelsen gick tjänarna ut och samlade alla de mötte, "både onda och goda". Här syftas på det Jesus sagt att det "inte är de friska som behöver läkare utan de sjuka", dvs. att han inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare. Alla människor har syndat och genom egna gärningar och egen rättfärdighet kommer vi inte till himlen.

Vi måste vara iklädda Jesu "rättfärdighetsdräkt" (bröllopskläderna i liknelsen) för att komma till himlen. 
Det sker när vi ödmjukar oss och accepterar Jesus som Frälsare. Jesu blod renar oss från all synd.

De som först inbjöds till bröllopsfesten syftar också på judarna. När de inte sökte den rättfärdighet som kommer av tro på Kristus, utan förlitade sig på gärningar så gick kallelsen (inbjudan) vidare till hedningarna.

Evangelium skulle efter Jesu död och uppståndelse predikas för hedningarna, dvs. icke-judar. Frälsningen gäller för människor ur alla folkslag.

Liknelsen om kungasonens bröllop

Jesus talade än en gång till dem i liknelser: "Himmelriket är likt en kung som höll bröllop för sin son. Han sände ut sina tjänare för att kalla de inbjudna till bröllopet, men de ville inte komma. 

Då sände han ut andra tjänare och befallde dem att säga till de inbjudna: Jag har gjort i ordning min måltid. Mina oxar och min gödboskap är slaktade och allt är färdigt. Kom till bröllopet! 

Men de brydde sig inte om det utan gick sin väg, en till sitt jordbruk, en annan till sina affärer. 
De andra grep hans tjänare och misshandlade och dödade dem. 

Då blev kungen vred och skickade ut sina trupper och lät döda mördarna och brände ner deras stad. Sedan sade han till sina tjänare: Allt är klart för bröllopet, men de inbjudna var inte värdiga. Gå därför till vägskälen och bjud till bröllopet alla som ni träffar på. 

Tjänarna gick då ut på vägarna och samlade alla de mötte, både onda och goda, och bröllopssalen fylldes med gäster. 

När kungen kom in för att se sina gäster, lade han märke till en man som inte var klädd i bröllopskläder. Han sade till honom: Min vän, hur har du kommit in utan bröllopskläder? Mannen teg. 

Då sade kungen till tjänarna: Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret här utanför! Där skall man gråta och skära tänder. Ty många är kallade, men få är utvalda." Matteus 22:1-14

»Fler frågor om Jesu liknelser

Jesus säger att man inte ska fördöma eller vara vred, men han går till hård attack mot månglarna och känner stark vrede. Hur går det ihop?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0