Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 






Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Varför har man som kristen så svårt ibland att lita på Jesus?

Hej! Varför har man som kristen så svårt ibland att lita på Jesus?
Jag vet inte om det är signifikativt för min situation men jag kan säga att jag har väldigt svårt att lita på Han som är min klippa och vän i allt.

Jag är blind sedan födseln och har haft en del motgångar, och mått psykiskt rätt dåligt. Med olika former av ångest, såsom tvångstankar och tvångshandlingar och hemskheter jag inte närmare vill gå in på.

Men han finns ju där och stöttar mig i allt. Det erfar jag ju när jag ber.

Kan det ha med min svaga tro att göra? Eller med en felaktig gudsbild. Sen när jag inte litar på honom så har jag så svårt att förlåta mig själv för det. Jag känner mig så usel fast jag vet att Gud älskar mig mer än vad jag kan ana.

Det här gör också att jag inte vågar be om saker och ting för att jag inte tror. Fast jag skulle vilja be. Men jag är så rädd att det ska hända något otäckt istället. Den här frågan är väl kanske inte något att publicera men ni får göra det om ni vill.
Hoppas på svar.
/A.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I kraft av Jesu blod kan vi nalkas Gud frimodigt. Det är när vi ser på vår egen svaghet i stället för på Jesus och den frälsning han fullbordat åt oss som vi vacklar i tro.

Gud är god, barmhärtig, förlåtande och stor i nåd. När du mottagit frälsningen så ta till dig Guds löften – de gäller dig! När vi ger oss hän åt Herren växer tron. Allt samverkar till det bästa för den som älskar Gud.

Det är självklart svårt att inte kunna se. Vi människor frestas ofta av det vi ser, därvidlag är din kamp grundligt reducerad. Vi får alla lita till en osynlig Gud. Om Mose står det:

Genom tron lämnade han Egypten utan att frukta för kungens vrede. Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut. Hebreérbrevet 11:27

Alla kristna frestas och prövas, så se trons prövning som naturlig. Herren är trofast och kärleksfull i allt han gör och han bereder en utväg ur varje frestelse. Vår sinnesstämning skiftar, olika saker inträffar och vissa dagar känns Gud mer avlägsen. Men det är just de dagarna – då när vi känner oss trängda och vi tycker att det känns svårare att tro – som vi ska söka stå fasta. Så växer vi i tro och Herren kan forma oss.

Gud är krukmakaren – vi är som leran i hans hand som han vill forma till ett kärl så som han vill ha det. Tron är större än känslorna. Be hur du än känner det och bruka den tro du har - även när du tycker att din tro är svag. Var viss om att Gud alltid vill ge bönesvar och att han enbart ger det som är gott. Han är ljusens Fader hos vilken ingen växling äger rum, ingen förändring.
Jag kommer ihåg dig i mina böner. Alla ni som läser detta, kom ihåg att be för vår hårt prövade broder att ångest och oro m.m. ger vika i Jesu namn.

Mvh Veli Sergei.

Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse.
Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd.
Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.  Hebreérbrevet 4:14-16

Jesus: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er. Matteus 17:20

Med Guds makt blir ni genom tron bevarade till den frälsning som finns beredd och skall uppenbaras i den sista tiden.
Gläd er därför, om ni nu en kort tid måste utstå prövningar av olika slag.
Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig. 1 Petrusbrevet 1:5-7

Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet och som nu har blivit uppenbarad, när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram. Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium. 2 Timotheosbrevet 1:9,10

Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.
Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.
Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp.
Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss. Romarbrevet 5:1-5

Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött. Vi har en stor präst över Guds hus.
Låt oss därför med uppriktigt hjärta gå fram i full trosvisshet, med ett hjärta som är renat från ett ont samvete och med en kropp som är badad i rent vatten. Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast. Hebreérbrevet 10:19-23

Är vi trolösa – han förblir trofast, ty han kan inte förneka sig själv. 2 Timotheosbrevet 2:13

Jesus: Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.
Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, eller en orm, när han ber om en fisk? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom. Matteus 7:7-11

Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.
Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp.
Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss. Romarbrevet 5:2-5


Är det rätt att hjälpa andra så att man själv ska må bra?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0