Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 








Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Har börjat grubbla på djupare ting och önskar döpa vår baby… jag kan inte nog visa min tacksamhet för detta barn…

Hejsan!

Vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga för att inte verka konstig. Det handlar om vår sons dop. Ska börja med att berätta att vi försökt i 4 år att få barn, efter en provrörsbefruktning fick vi äntligen vårt efterlängtade barn. Han heter X och är nu 6 månader. Varken jag eller min man är döpta, men jag vill att vårt barn blir döpt. Anledningen är den att jag är troende, så till den grad att jag ber dagligen till vår beskyddare. Detta är inget jag talar högt om, men jag har de senaste åren grubblat en del på djupare ting. Det har gått så långt att jag börjat med böneritualer mm. Om jag glömt bort mina rutiner och böner så får jag ångest. Jag vet att det är som så att Gud älskar oss alla och att jag inte behöver bevisa något, men jag kan inte nog visa min tacksamhet för detta barn. Det är nu som så att det är mest jag som vill att vårt barn döps. Min make tycker att han ska få välja det själv när han blir äldre. 

Nu är det som så att jag är så skrockfull och har så konstiga tankar... Jag förstår att det verkar konstigt, och det är så svårt att förklara hur jag menar. Jag menar att när han blir döpt kan Gud ta emot honom och jag är då rädd att vårt barn kanske lämnar oss?? Eller kan jag tänka som så att dopet skyddar honom mot det onda? Är rädd att jag blir tokig...Jag vill bara att en präst ska läsa för vårt barn, och jag tycker det är en vacker ceremoni. Förr i tiden ansåg man ju att odöpta barn inte kom till Vår Herre i himlen, men det tror jag inte på. Jag vet att vi inte kan styra över liv och död, men snälla hjälp mig och mina konstiga tankar. Kan jag slappna av och få vårt barn döpt, eller utmanar jag ödet? Detta problem vill jag inte tala med den präst som ska förrätta dopet, för jag skäms över dessa tankar. 
Snälla besvara denna förvirrande fråga, innan dopet sker i början av juni.

Tack på förhand/ X 


Jesus välsignade barnen och det ska vi också göra. (Mark 10:13-16)
Du kan uppsöka en pastor i en frikyrka där man brukar ha barnvälsignelse. Man bär fram barnet inför Gud och välsignar barnet under bön med handpåläggning. När barnet blivit äldre och förstår vad det handlar om kan man ha dopet, dvs troendedop. 

Läs vad jag svarat på olika frågor om dopet, barn och dop osv.:
»En bönegrupps frågor om tro, dop m.m.

Varför har man som kristen så svårt ibland att lita på Jesus?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0