Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Vad betyder orden tukt och aga i Bibeln?

Hej! Jag satt och läste några av tankekornen på er hemsida.

Jag vet inte om jag är känslig och ni får och Herren må förlåta mig om jag feltolkar men ordet tukt nämndes i något av dessa. Att vi borde tukta oss själva mer.
Kan man använda ordet tillrättavisning istället för tukt?
Jesus bestraffar ju inte mig om jag gör något fel. Och jag ska ju inte bestraffa mig själv heller? Tillrättavisa kan jag förstå. Men jag undrar om du tolkar orden tukt och aga som tillrättavisning? Frid i Herren. /Anders.



Där orden "tukt" och "aga" finns i Bibeln så står det ofta "uppfostran" i den grekiska grundtexten.

När jag skrev "Om vi vore lika bra på att tukta oss själva som vi är på att tukta andra skulle vi vara riktigt helgade" syftade jag givetvis inte på kroppsstraff eller bestraffning. Jag tolkar orden tukt och aga som tillrättavisning, fostran, förmaning, och inte något som har med kroppsstraff att göra.

Vi ska uppmuntra varandra i tron men också förmana och tillrättavisa.
När Herren tuktar oss betyder det att han fostrar oss, som en far som fostrar sina barn. Han går till rätta med oss på olika sätt, med vårt eviga väl för ögonen.

Jesus har tagit på sig hela straffet för våra synder på Golgata kors.

Mvh Veli Sergei.

Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.
Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen. 1 Kor. 11:31,32 (Folkbibeln) 

Om vi ginge till doms med oss själva, så bleve vi icke dömda.
Men då vi nu bliva dömda, så är detta en Herrens tuktan, som drabbar oss, för att vi icke skola bliva fördömda tillika med världen. 1 Kor. 11:31,32 (1917 års övers.)

Ännu har ni inte gjort motstånd ända till blods i er kamp mot synden.
Ni har glömt den uppmaning ni får som söner: Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte
modet, när du tuktas av honom.
Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär.
Det är till er fostran som ni får utstå lidande. Gud handlar med er som med söner. Och var finns väl en son som inte tuktas av sin far?
Om ni inte får en sådan fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner.
Vi hade våra jordiska fäder som tuktade oss, och vi hade respekt för dem. Skulle vi då inte så mycket mer underordna oss andarnas Fader så att vi får leva?
Våra fäder tuktade oss ju bara en kort tid efter bästa förstånd, men Gud gör det till vårt verkliga bästa,
för att vi skall få del av hans helighet. För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt. Hebr. 12:4-11

Kommer människan kunna göra något ont i det nya Jerusalem?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0