Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Kommer människan kunna göra något ont i det nya Jerusalem?

Hej. Satt och diskuterade andliga frågor med en kompis och följande fråga kom upp:

När vi är i det nya Jerusalem, vad är det som säger att inte samma sak kommer att ske igen (när Lucifer föll), eller kommer Gud att göra något speciellt så att vi inte kan göra något ont (t.ex. att det blir som innan syndafallet)?    Mvh, Niklas


Vi har fått många tydliga löften i Guds ord om att vi aldrig skall förlora vår plats i den himmelska härligheten när vi nått dit. Alla frälsta skall förvandlas och skall alltid få vara hos Herren.

Herren är trofast och står fast vid sina löften. Det står att det inte kommer att finnas någon död, sorg, gråt eller plåga i det nya Jerusalem. Vi kan inte längre bli frestade eftersom inget ont någonsin kommer in himlen. All ondska ska utplånas så det onda kommer aldrig mer att kunna påverka oss när Gud upprättat sitt eviga rike.
Gud är ljus och hos honom finns ingen växling mellan ljus och mörker.

Läs mer: »Är himmelriket ett fysiskt rike, likt det vi lever i idag? Är det en plats på jorden?

Mvh Veli Sergei.

Här får du lite bibelverser i ämnet:

Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta. Upp. 21:4

Den som segrar skall alltså bli klädd i vita kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Fader och hans änglar. 
Upp. 3:5

Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas,
i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. 1 Kor. 15:51-53

Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 1 Thess. 4:17

Om det nya Jerusalem står det:

Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, den Allsmäktige, och Lammet är dess tempel.
Staden behöver inte ljus från sol eller måne, ty Guds härlighet lyser upp den, och dess ljus är Lammet. Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den.
Stadens portar skall aldrig stängas om dagen – natt skall inte finnas där – och folkens härlighet och ära skall föras in i staden.
Aldrig någonsin skall något orent komma in i den, och inte heller någon som handlar skändligt och lögnaktigt, utan endast de som är skrivna i livets bok som tillhör Lammet. Upp. 21:22-27

Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. Upp. 3:12

De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem.
Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon. Upp.7:16,17

Han man kvar barnatron om man inte tagit ett beslut där man säger nej till Jesus? Hur avgör man när barnatron tagit slut?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0