Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur skapade Gud änglarna?

Hej. Jag håller på och skriver en bok och just nu håller jag på med att söka efter lite fakta till den. Så jag har en fråga gällande kristendomen.

Min fråga är: Skapade Gud änglarna och hur i så fall? Jag har hört att han skapade en del av änglarna med hjälp av eld men jag vet inte om det stämmer. Skulle uppskatta om ni kunde svara på min fråga så snart som möjligt.

Hälsningar Angelica Larsson.


 




Det finns inget belägg i Bibeln för att änglarna skulle ha skapats av eld eller med eld, däremot är eld något som ofta förekommer i Bibeln, både bildligt och bokstavligt.
Eld symboliserar Guds närvaro, den helige Ande samt renhet, rening.
Det finns flera berättelser i Bibeln om hur både Gud själv och hans änglar uppenbarat sig i eld. 

Ty vår Gud är en förtärande eld.  Hebreérbrevet 12:29 

Om hur änglar och allt annat skapats står det:

I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Kolosserbrevet 1:14-16

Himlen är skapad genom Herrens ord, alla dess härskaror genom hans muns ande. Psaltaren 33:6

Genom tron förstår vi att världen har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebreérbrevet 11:3

Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor. Hebreérbrevet 1:7

Du gör vindar till dina sändebud, eldslågor till dina tjänare. 
Psaltaren 104:4

Läs mer om änglar: » Vad finner jag information om änglar, deras betydelse och deras attribut…

Kan en ond ängel börja följa Gud och Jesus och bli en god ängel?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0