Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


SYND?

Är onani en synd?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)





Det går inte att ge ett entydigt svar. Sexualdriften är ju någonting som Herren skapat för fortplantningens skull. Men vore det inte behagligt med sexliv skulle nog inte många barn födas. Onani är säkerligen vanligast bland mycket ensamma människor. Om det händer någon enstaka gång kan man inte se det som så märkvärdigt. Människan kan bli tillfredsställd under sömnen. Vem kan döma någon för hans/hennes drömmar? Men om man ständigt plågas av dessa drömmar bör man fråga sig vad orsaken till drömmarna är.

Och om någon ständigt ger sig hän åt självtillfredsställelse så blir det en boja; en dålig vana som kanske överskuggar annat som är betydligt viktigare. Föremålet för tankarna kan bli som en avgud. Detta hindrar helgelse. Ingen vill väl ha dåligt samvete.

För att uppleva befrielse behöver man lägga om livsstil, och syssla med det som är nyttigt och befrämjar helgelse. Guds Ande förmår att rensa också vår tankevärld och ge oss glädje och tillfredställelse. Alla människor får ibland orena tankar. Vi får se till så att dessa tankarna inte bygger bo och får makt över oss. Tankar kommer, men genom Guds Ande får vi kraft att stå emot sådant som blir en belastning för oss.
Gud vill hjälpa oss i allt.
Gud välsigne Dig!

Mvh Veli Sergei.

Därför ber jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära er själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. Det skall vara er andliga gudstjänst.
Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt.  
Rom. 12:1,2 (NT 81)

Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. Fil. 4:6,7  (Folkbibeln)

Hur anser ni att en god människa skall vara?


Upp igen    <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0