Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Hur ser kristna på naturen?

Hej Jag heter Malin och går i 3an på gymnasiet.
Jag håller på att läsa religion B och ska jämföra hur en troende ser på naturen och hur den världsliga mänskan ser på naturen? Min fråga är: Hur ser ni kristna på naturen? Vad är viktigt för er? Har ni några speciella intressen när det gäller natur? Hur mycket har bibeln påverkat vad du tycker om naturen?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



När jag blev frälst fylldes jag av en stor vördnad inför naturen. Tänk att jag lärt känna Skaparen själv! 
Kärleken till djuren blev större. Jag var rädd att sätta ner fötterna var som helst när jag var ute och promenerade. Tänk om jag av misstag skulle trampa på en av Guds fina skapelser – en myra till exempel!

Naturen är mer fascinerande än den var förut när jag inte var kristen. Jag tänker på hur underbar Gud är som skapat allt detta vackra. Naturen påminner om hur stor Guds makt är och man får en större tro.

Som kristen söker man friden, man vill leva stillsamt. Därför uppsöker man gärna naturen. Som andra friluftsintresserade och naturälskare söker kristna skiftande upplevelser i naturen. Vi människor hör samman med naturen och att naturen har en läkande kraft är självklart. Man blir mer rädd om naturen, man vill inte smutsa ner eller skräpa ner, man känner ett större ansvar.
Gud har gett människan uppdraget att vårda och förvalta skapelsen. (1 Mos kap 1 & 2).

När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har skapat, vad är då en människa eftersom du tänker på henne, en människoson eftersom du tar dig an honom? Psaltaren 8:4,4

Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk. Psaltaren 19:2

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Romarbrevet 1:20

Han helar dem som har förkrossade hjärtan, deras sår förbinder han.
Han bestämmer stjärnornas mängd, han nämner dem alla vid namn.
Stor är vår Herre och väldig i kraft, hans förstånd har ingen gräns. Ps.147:3-5

Vet du inte, har du inte hört att Herren är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte, hans förstånd kan inte utforskas. Jesaja 40:28

Måste man ha upplevt en otrolig värme och lycka för att vara frälst? Är jag frälst?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0