Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Bör man säga i sin bön att man ber i kraft av helig Ande? 
Är det bibliskt?

Hej! Jag hör ofta en person säga i sin bön att h*n ber i kraft av helig ande. Kan/bör man verkligen be så? Är det bibliskt? 
Tacksam för svar. Mvh

Är man beklädd med Guds Andes kraft behöver man inte säga det.

Man ber inte i kraft av helig Ande bara för att man säger att man gör det.

Det behöver inte vara fel att säga det. Vårt sätt att uttrycka oss i våra böner färgas ofta av de människor vi umgås med i bönesammanhang.
Men Anden är en och densamme. Vi känner igen en levande tro hos en person på Anden och upplever en sanktion i Anden när någon ber i Anden.

Man ska vara öppen för den helige Andes verk i sitt liv och söka Andens ledning och inspiration i bönerna. Jag brukar säga att Anden är en tusenkonstnär.

Anden pekar på Jesus och förhärligar Honom. Vi får del av Andens kraft när vi ser på Jesus, låter oss uppfyllas av Hans kärlek och låter denna kärlek få ett fritt flöde ut till andra genom oss.

Det är inte orden som är det viktigaste, utan Gud ser till våra hjärtan: vad vi menar och vad vi tror när vi ber. För att kunna be med kraft måste man ha en uppriktig tro och ett rent samvete:

Bekänn därför era synder för varandra, och be för varandra att ni skall bli botade. Den rättfärdiges bön har kraft och gör därför stor verkan. Jakob 5:16

Mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. 
1 Korinthierbrevet 2:4

Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro. Detta mål har somliga förlorat ur sikte och så förfallit till tomt prat. De vill vara lärare i lagen men förstår varken vad de säger eller vad de så säkert uttalar sig om. 
1 Timotheosbrevet 1:5-7

……i tro och med ett rent samvete. Detta har somliga stött ifrån sig och lidit skeppsbrott i tron. 1 Timotheosbrevet 1:19

Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. 
Romarbrevet 15:13

Jag drömde att när Gud lyfte upp sitt folk från jorden blev jag lämnad kvar. Kommer det att bli så?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0