Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vad händer med själen när man sover?

Jag är kristen ortodox och undrar vad kristen tro säger angående själen. Lämnar själen kroppen medan man sover? 

(Det är en känsla som får mig att tänka på min fråga, och det är känslan man får som att man ramlar ibland när man inte riktigt somnat.)

Du får mer än gärna ge mig så mycket detaljer du kan angående detta ämne.

tack i förhand H/ Linda

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Jakobs dröm
i Betel

Nej, själen lämnar inte kroppen när man sover. Människans själ finns alltid i kroppen så länge hon lever. Och om man älskar Gud så finns kärleken till Gud i själen oavsett om man sover, är mycket svårt sjuk, medvetslös, i koma eller något annat.

Men om någon älskar Gud är han känd av honom. 1 Kor. 8:3


Själen lämnar kroppen i samma ögonblick man dör – men aldrig innan. Om Rakel i Bibeln står det:

När hennes själ skulle lämna henne – ty hon var döende...
1 Mos. 35:18 

Vi har flera berättelser i Bibeln om personer som dött som Gud väckt till liv igen. I en av dessa berättelser står det uttryckligen att själen lämnade kroppen.
Profeten Elia bodde en tid hos en kvinna vars son blev svårt sjuk. Pojken slutade andas och dog. 
Men profeten Elia bad för honom:

Därefter sträckte han sig ut över pojken tre gånger och ropade till Herren och sade: "Herre, min Gud, låt denne pojkes själ komma tillbaka in i honom." Herren hörde Elias röst, och pojkens själ kom tillbaka in i honom, och han fick liv igen. 1 Kung. 17:21,22

Jag undrar varför Jesus kom just det året han kom och inte nu när vi har kameror, TV och avancerad teknik som hans budskap kunnat spridas med?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0