Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







 

 

 

 

Jag blev frälst för 3 år sedan men syndade och nu vet jag inte längre om jag är frälst!

Tack för svar på din sida. Men jag vet att jag blev frälst för 3 år sedan, att jag blev frälst till fullo. Jag gav Jesus hela mitt liv och blev frälst. Bara att jag inte längre vet om jag är frälst. Det är väldigt väldigt konstigt att man kan förlora sin frälsning för att man valt att inte lyda Gud ett antal gånger. Jag tror ingen varit med om det jag varit med om. Jag fick världens renaste hjärta, och syndade så det blev världens svartaste hjärta. Gick från ängel till "bandit" på några dagar. Jag sörjer verkligen detta. Du vet det är som att hitta en skatt, och sen bli av med alltihopa, och värre ändå, det är så man vill dö.

Jag skriver till dig för jag vet att du verkligen har mött Jesus och lever helt för Jesus. Så vill jag också ha det. Och jag tror att du ofta vet vad du pratar om också, och inte bara har massa teorier och teologi i huvudet.

En bra sak vore om du skickar ett kort mail när du svarat på en fråga som man ställt, så man vet att det kommit svar. Tack!

Jesus har inte bara tagit på sig vår synd och skuld utan han har krossat syndens makt och som frälsta får vi leva ett liv i seger över synden. Varje kristen ska se till att göra sig av med all medveten synd och ta avstånd från synden i sitt hjärta. 

Man ska inte hålla på med sitt gamla liv. Alla kan få uppleva underbar frigörelse från syndens makt och herravälde.

Men har man blivit frälst så betyder det inte att man blir fullkomlig på en gång och inte kan göra något som kan betecknas som synd. Speciellt inte om man är nyfrälst.

Du har berättat något tidigare om hur du anser att du föll i synd. Angående det vill jag säga att du har upplevt mycket mörker och förvirring på grund av villoläror du sysslat med och har blivit trasig inombords. Du gjorde en frälsningsupplevelse, men trots din stora lycka och glädje över frälsningen var inte din tro så stark och du lät dig på nytt påverkas av felaktiga budskap. 

Men du måste inse att Jesus älskar dig och vill hjälpa dig och att Gud är mycket större än du tror. Jesus sa:

Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Lukas 5:31

Faller man i synd är det inte meningen att man ska bli liggande utan man ska resa sig upp genast. Stannar man kvar i synden och fortsätter att leva i medveten synd förlorar man sin frälsning. Men man kan inte bara helt plötsligt förlora sin frälsning om man varit frälst en tid. 

Det är inte en sak eller något mystiskt fenomen vi har att göra med utan det handlar om en Person: Jesus Kristus som utgivit sig själv för oss i kärlek. Det är inte du som bär Gud i din hand, det är Gud som bär dig i sin mäktiga hand.

Låt oss för ett ögonblick säga att det verkligen skulle vara så att du faktiskt förlorat din frälsning - ja då är det så att du kan komma till Jesus och bli frälst nu och för all framtid. Du sörjer djupt över att du syndade och vill tillhöra Jesus. Ännu finns tid för dig att börja med Jesus på allvar.

Djävulen vill alltid intala människan att loppet är kört och att det inte finns något hopp längre när den som börjat tro misslyckats på något sätt. Men det är Lögnaren som talar på det sättet. I första Johannesbrevet står det:

Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig. 1 Johannesbrevet 2:1

OM någon syndar står det…..då för Jesus vår talan inför Fadern! Det är djävulen som talar till dig om att du inte ska kunna få upprättelse. Bestäm dig nu för vad ska du lyssna till: Lögnaren, denna världens furste, eller Guds Ords sanning?

Låt det bli en skilsmässa mellan dig och det gamla som hör syndalivet till. Be om förlåtelse, ta fullständigt avstånd från det gamla livet, villoläror och all medveten synd. Låt det bli en fullständig brytning. Och som jag skrivit förut till dig, skriver jag igen: Stå emot otron.

Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot vår onda natur, så att vi skall leva efter köttet. Romarbrevet 8:12

Ta fasta på de ord som jag skriver till dig nu: I Jesu Kristi Guds Sons namn löser jag dig från din synd och skam. Var fri! Håll före att du är fullkomligt förlåten genom hans blod och att du är död med Kristus. Tacka Jesus och gå in för livet i Gud i helig gudsfruktan och se dig inte tillbaka mera. Jesus har lovat vara med alla dagar till livets slut. FÖRTRÖSTA PÅ HONOM AV HELA DITT HJÄRTA. Tro evangelium!

Är vi trolösa – han förblir trofast, ty han kan inte förneka sig själv. 2 Timotheosbrevet 2:13

Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus. Romarbrevet 6:11

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Romarbrevet 8:1

Gud kallar mig till frälsning, men hur ska jag få en övertygelse om att jag är Guds barn?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0