Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Vår dotter är i en relation med en kille som är cannabisrökare. Hur ska vi tackla detta?

Hej! Skriver detta brev till er för att försöka få råd och hjälp i en mycket svår situation. Vi har en dotter som hamnat i en relation med en kille som visat sig vara cannabisrökare. De är båda drygt tjugo år. Vi är troende och även vår dotter. Hon har flyttat hemifrån o pluggar på universitet. Killen hon träffat är en väldigt rar och fin person. 

Det tog ett tag innan vår dotter talade om för oss att han missbrukar cannabis. Hon är helt emot droger o naturligtvis även vi. Han själv har väl inte insikten om hur farligt han lever o tror att han har koll på läget. Tydligen vet inte ens han mamma om detta. Och han själv tror nog att inte heller vi vet. Min dotter tycker mycket om honom o vi också men detta är inte hållbart. 

Hur ska man tackla detta? Kan vi få råd? Vi ber så klart för situationen men vad ska vi själva göra? Hälsningar från en vilsen mor.

Tack för ert mejl. Det svåra med cannabismissbruk är att den som använder cannabis ofta inte inser nödvändigheten av att sluta med det. Man förhärligar drogen. Har ni läst vår infosida  om detta?

Men får han ett nytt liv genom Kristus förändras förstås allt. Försök att få honom intresserad av tron på Jesus!

Det är viktigt att ni talar ingående med er dotter om problemet och uppmuntrar henne att ta ett beslut om att tydligt markera sin inställning åt honom och ställa ett ultimatum. Det är hon skyldig både sig själv och honom.

Jag förstår att ni känner er villrådiga och gärna vill kunna gripa in och rädda situationen på något sätt. Bön är det viktigaste vapnet vi har att ta till i svåra och komplicerade situationer. När vi ber målmedvetet och enträget kan Herren också leda oss hur vi ska handla. Ibland leder Gud oss på ett väldigt enkelt och naturligt sätt när vi ber om hans ingripande.
Herren förmår att styra allt rätt, så förvänta er hjälp från honom och ge inte upp, det är vad jag vill säga till er.

Vi fortsätter att komma ihåg er i våra böner.

Jag blev frälst för 3 år sedan men syndade och nu vet jag inte längre om jag är frälst!

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0