Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

Förklara Guds/Jesu vrede!

Guds vrede och Jesus som visade vrede mot fariseer samt när han drev ut månglarna i templet, förklara lite…..

Jesus kallade de religiösa ledarna hycklare och huggormsyngel, vilket förstås kan tolkas som vrede. De var människor som utgav sig för att gå Guds ärenden men i själva verket stängde dörren till himmelriket för människor. De band tunga bördor som de lade på människornas axlar. Men de ville inte lyfta ett finger för att lätta bördorna. De ville bli beundrade och upphöjda av människor. De gav inte äran åt Gud. De hade ingen kärlek till Gud.

Guds kärlek är inte en lealös kärlek som slätar över orättfärdighet och orenhet. Gud vänder sig mot det onda och orättfärdiga, ja han vänder sig mot allt som går emot Guds kärleksvilja i en helig vrede.

Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. 
Romarbrevet 1:18

Som Guds egen Son kunde Jesus visa Guds vrede. Jesus talade enbart det som Gud Fadern ingav honom att tala. När Jesus visade vrede var det en uppenbarelse av Guds vrede. Jesus säger vad som är sant.

Guds vrede är inte som människors vrede. Människors vrede är oftast inte berättigad utan är en orättfärdig vrede. Människor vill gärna hävda sig själva och visa fram sig. Människor dömer orättfärdigt.

Jesus är den enda som kan frälsa människan från Guds vrede. När vi omvänder oss till Jesus och tror på Jesu försoningsverk blir vi försonade med Gud och fullkomligt frälsta från Guds vrede.

Jesus: Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom. Johannes 3:36

Jesus: Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. Johannes 5:24

Herren! Herren! – en Gud, barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning. 
2 Moseboken 34:6

Läs mer: »Jesus säger att man inte ska fördöma eller vara vred, men han går till hård attack mot månglarna och känner stark vrede. Hur går det ihop?

Vad symboliserar siffran sju?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0