Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Har man syndat om man till exempel fuskar till sig ett betyg i skolan? Kan man bli förlåten?

ha det bra

1. Om man fuskar till sig ett betyg är det orättvist mot dem som inte fuskar. Man syndar mot de andra.

2. När man fuskar så syndar man även mot sig själv. Om man inte ångrar sig och ändrar sig så förstör man sitt eget samvete och sin integritet.

3. Att uppleva Guds förlåtelse handlar inte om enstaka saker i våra liv som vi får förlåtelse för och rättar till. Utan det handlar om att ångra sitt liv och ändra sig och ta emot Jesus som sin Frälsare och bli född på nytt. Det står mycket på denna hemsida om detta.

4. Om man säger att man tror på Jesus och fuskar är det ett väldigt dåligt vittnesbörd för andra.

Vi ska söka ett rättfärdigt sinnelag, söka renhet, sanning och helgelse.
Då kan man inte fuska. Att fuska är ju ett slags bedrägeri, som att ljuga med sina handlingar. Man ska inte heller låtsas veta mer än man vet.

Blir det en vana att fuska i skolan – vad är det som säger att man sedan inte fortsätter att fuska på olika områden i livet? Blir det så blir man förhärdad och fusket kan få mycket allvarliga konsekvenser. Liten tuva stjälper ofta stort lass.

Bibeln talar om "trons hemlighet i ett rent samvete" (1 Timotheosbrevet 3:9).

Vi ska kämpa den goda kampen och handla i tro och söka ha ett rent samvete, så att vi inte lider skeppsbrott i tron. (1 Timotheosbrevet 1:18,19)

Vad vi främst ska söka bevara i våra liv är vårt hjärta:

Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. Ordspråksboken 4:23

Är Antikrist en prövning för oss troende?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0