Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Vad är budskapet med "Mat åt fem tusen"?



Jesu gärningar visar oss vem Jesus är
Tecken som Jesus gjorde skrevs ner för att vi ska tro att Han är Guds Son och ha evigt liv (Joh. 20:31) (och att det skrevs ned ingår i Guds plan).

För Gud är allt möjligt (Matt 19:26). På samma sätt som Gud försåg Israels folk med mat under ökenvandringen från Egypten till Kanaan, gav Jesus mirakulöst mat åt femtusen.

Det som Jesus uträttade visar på vem han är. Underverken var till Guds ära och Jesus blev själv förhärligad genom dem (Johannes 11:4) .


Herren är inte beroende av yttre omständigheter – han vill bara se tro hos oss
Det var sent och allt folket befann sig på en enslig plats med Jesus och lärjungarna. Det fanns bara fem bröd och två fiskar.
Men Jesus sa åt lärjungarna att hämta de fem bröden och två fiskarna till honom.

Sedan tog han bröden, såg upp mot himlen, tackade Gud, bröt bröden och gav dem till lärjungarna, och de gav dem till folket.

Alla åt och blev mätta, och lärjungarna plockade upp de överblivna styckena, tolv korgar fulla. De som hade ätit var omkring fem tusen män, förutom kvinnor och barn. Matteus 14:19-21

Gud kan förse oss med det vi behöver även när resurserna är små.
Alla åt och blev mätta. Det blev 12 korgar över – en fingervisning om Guds överflöd.

Du är den Gud som gör under, du har uppenbarat din makt bland folken. Psaltaren 77:15

Vår ofullkomlighet och svaghet hindrar inte Gud att uträtta stora ting. Gud vill uppenbara sin härlighet genom bristfälliga människor, bara vi gör plats för Honom i våra hjärtan.

Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.
1 Korinthierbrevet 1:27-29

Ty när jag är svag, då är jag stark. 
2 Korinthierbrevet 12:10

Gud är inte beroende av vår vishet, vår kraft, vår kunnighet. Han vill ha tomma kärl som han kan fylla med sin kraft, sin vishet, sin kunskap.

Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket. Matteus 5:3

Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot. Sak 4:6

Att frukta Herren är början till kunskap. Ordspråksboken 1:7


Jesus såg till behoven som fanns
Jesus gjorde inte under för att människor som inte ville tro skulle börja tro (Matteus 12:39). Underverk uträttade han vanligen i medlidande med de sjuka, de plågade osv. - kort sagt för att där fanns ett behov.

Jesus kunde göra mirakel för att styrka och uppmuntra dem som trodde på honom, som när han gick på vattnet, visade sig i härlighet på förklaringsberget, gjorde så att fikonträdet vissnade, osv.


Jesus förebrådde lärjungarna för att de hade så lite tro trots bröd och fiskundret
Vid ett tillfälle efter att Jesus mättat de femtusen for Jesus över sjön med lärjungarna och varnade dem då för fariséernas och sadducéernas lära, som han kallade "surdeg". Lärjungarna som hade glömt ta med sig bröd började tala om bröd sinsemellan. Men han förebrådde dem för att de var så tröga och hade så lite tro. Han sa:

"Varför samtalar ni med varandra om att ni inte har bröd? Så lite tro ni har! Förstår ni ännu ingenting? Kommer ni inte ihåg de fem bröden till de fem tusen och hur många korgar ni fick? Eller de sju bröden till de fyra tusen och hur många korgar ni fick? Hur kunde ni tro att jag talade till er om bröd? Jag sade ju att ni skulle akta er för fariseernas och sadduceernas surdeg." Då förstod de att han inte hade talat om att akta sig för surdeg i bröd, utan för fariseernas och sadduceernas lära. Matteus 16:8-12


Vi ska förtrösta på Gud och inte låta världsliga bekymmer kväva gudsordet
Livet är mer än maten och kroppen mer än kläderna, sa Jesus. Vi ska inte låta oss tyngas av det dagliga livets omsorger, så att vi inte är redo när Jesus kommer tillbaka. Om vi följer Jesus i tro så kan vi vara förvissade om att han tar han hand om oss.

Vi ska inte låta världsliga bekymmer kväva det goda gudsordet som blivit sått inom oss, utan ska söka Herren och älska honom av hela vår själ, hela vår kraft, av hela vårt förstånd.

Vår Gud är en undrens Gud. Han är den som styr allt och han har stor omsorg om oss. Han kan duka ett bord i öknen. Jesus är densamme idag som när han vandrade på jorden.

Genom allt som Herren uträttar i våra liv är det meningen att vi ska dra lärdom – vi ska framför allt lära oss att tro och förtrösta. Vi ska se Gud bakom allt och vara trygga i vår tro.

Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser. Hebreérbrevet 11:1

(Matteus 6:27-34, Kolosserbrevet 3:1-3, Matteus 6:19-21, Lukas 17:26-29, Markus 4:18-20, Lukas 10:27, Filipperbrevet 4:6, 1 Timotheosbrevet 6:8, 1 Petrusbrevet 5:7)

Läs mer:
»Varför gjorde Jesus underverk?

Har man syndat om man till exempel fuskar till sig ett betyg i skolan? Kan man bli förlåten?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0