Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur ska man förstå att Jesus först förhandlar med sin fader om att slippa lidandet och sedan förklarar att det är oundvikligt eftersom skrifterna måste fullbordas?

Matteus 26 kap:

39Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: »Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!» (klipp)

    54 Men huru bleve då skrifterna fullbordade, som säga att så måste ske?»

    55 I samma stund sade Jesus till folkskaran: »Såsom mot en rövare haven I gått ut med svärd och stavar för att fasttaga mig. Var dag har jag suttit i helgedomen och undervisat, utan att I haven gripit mig.

    56 Men allt detta har skett, för att profeternas skrifter skola fullbordas.» Då övergåvo alla lärjungarna honom och flydde.

Min undran är:

Jesus förhandlar först med sin fader om att slippa vilket ju innebär att det finns en valmöjlighet, men sen förklarar han att det är oundvikligt eftersom skrifterna måste fullbordas. Mvh  /LBg

När Jesus bad detta visste han vilket oerhört lidande som låg framför honom det närmaste dygnet. Jesus var helt och hållet Gud och på samma gång helt och hållet människa. Därför bad han ödmjukt om att få slippa lidandet om det var möjligt. När Jesus bett detta kom en ängel från himlen och gav honom kraft.

Men trots att han blev styrkt av ängeln, kom han i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som föll ner på jorden.

Hans själ var djupt bedrövad ända till döds. Men Jesus utstod plågan helt frivilligt.

Jesus upplevde en smärta så oerhörd när han blev gjord till synd för vår skull att ingen av oss kan pejla djupet i denna plåga. Hans intensiva bönekamp i Getsemane mot ondskans andemakter var en kamp för hela människosläktet. Jesu bön i Getsemane var en del av hans lidande för vår skull.

Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Jesaja 53:4,5

Det var för vår skull Jesus led och dog. Det var allt gjort i ofattbar kärlek, av fri vilja. Gud hade inte behövt ställa i ordning en frälsning åt oss. 
Men Jesus vandrade ödmjukt och frivilligt smärtornas väg mot Golgata. Han lärde sig lydnad genom sitt lidande, trots att han var Guds Son. 
Men han hade hela tiden kunnat välja en annan väg om han velat. Han hade kunnat få 10 000-tals änglar till sin hjälp.

En stund efter bönen i Getsemane då Jesus blev gripen och Petrus högg av örat på översteprästens tjänare sa Jesus: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Matteus 26:52,53

Det var för vår skull som Jesus frivilligt utstod motsägelser och förakt under sitt jordeliv, det var för vår skull han ödmjukt lät sig piskas och plågas och utstod ohygglig grymhet vid sin död.

Jesu lidande och död befriar oss från sorg och smärta när våra sinnen öppnas och vi ser det oerhörda i den försoning Jesus åstadkom på korset.

Sedan vi tagit emot Jesus som vår Frälsare kan vi också tjäna Gud av fri vilja – inte av tvång, utan i kärlek och tacksamhet.

Fastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande.

Jesus: Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. ngen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader. Joh 10:17,18

Läs mer: »Vilka frestelser utsattes Jesus för?

Varför räcker det inte med goda gärningar för att få tillbaka relationen med Gud och evigt liv?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0