Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har haft flera drömmar om Jesus och undrar vad de betyder?

Hejsan. Tack så hjärtligt mycket för er vägledning, en vacker hemsida med frågor och svar om Jesus och kristendomen. Jag vill även tacka för era böner. Jag är en tjej som aldrig har tvivlat på en levande Gud, tro på Jesus Kristus Guds Son och världens Frälsare..........

Jag går i kyrkan ibland, ber böner innan läggdags, läser Bibeln ibland, osv. Syndar genom att ibland svära, tala illa om folk osv. Är ogift men jag och sambon planerar att gifta oss.....

Tittade på en dokumentär om Turinsvepningen. Den natten drömde jag om Jesus för första gången. Bilden på svepningen glimrade till och jag hörde en mansröst säga: "Följ mig" varpå drömmen slutade. Jag har inte tänkt på det uttrycket och vet inte dess innebörd.....

Min andra dröm börjar med att jag går in i ett litet rum, inte större än cirka 4 kvadratmeter. När jag kommer in i rummet ser jag att väggen mitt emot mig är klädd av Jesusbilder. Plötsligt expanderar rummet och väggarna försvinner in i ett ljus utom "Jesusväggen", men den är nu enorm. Allt känns så mäktigt och vackert att jag sträcker upp mina armar och säger: "Jesus skölj bort mina synder". Då hör jag att någon pratar bakom mig och det låter som en text ur Bibeln, men jag uppfattar tyvärr inte vad som sägs. Jag hör rösten säga bestämt "Det är bråttom", varpå jag vänder mig om.........

På grund av stress på jobbet, tankar på döden, samhället etc. har jag en tid haft hjärtklappning och känt hopplöshet, panik och ångest. Känslan av att inte riktigt räcka till. Jag bad till Jesus. "Om jag ska orka leva och tjäna dig måst du ta bort min ångest". Efter bönen kände jag frid i mitt hjärta och min ångest försvann i flera månader. Fantastiskt! Jag har inte riktigt tjänat honom så mycket som jag borde och ångesten återvände.....

Min tredje dröm:

…...hur ska jag lyckas ta mig in och rädda mig själv? Plötsligt i ett ljus ser jag någon komma emot mig i mörkret från vänster. Ett kort och hjärtligt skratt hörs och jag ser Jesus sväva ner sakta i en ström av ljus. Han sätter sig på huk cirka 10-15 meter från mig. Jag rusar fram och faller ner på knä vid hans fötter. Hinner endast se hans sandaler en kort stund sedan vaknar jag......

....Hjälp mig tyda dessa drömmar och hur jag ska tänka kring frälsning, bön och synd. Jag syndar, känner mig otillräcklig. Jobb och familj upptar mycket tid, men jag pratar regelbundet med mina barn om Jesus. Min sambo har inte helt kommit till tro, men jag jobbar på det. Kram från en glad med orolig prick.

Tack för att du delat med dig av dina underbara drömmar. Ditt brev är nedkortat, men det mesta av drömmarna är med. Säkert blir många som läser uppmuntrade i sin tro.

Du har funderingar kring vad som sker efter döden och upplever oro.

Alla människor upplever en skuld och en oro inom sig när de inte gjort upp sin sak med Gud. Men Gud kallar alla till sig i sin kärlek. Hans vilja är att alla människor ska bli frälsta. 

Men vi måste söka Gud och medverka i frälsningen som vi tar emot genom tro, annars kan det inte ske.

Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. Joh 1:12

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Joh 3:16-18

Även om man är frälst kan man drabbas av oro, men då ska man skynda till Jesus och bli förnyad i den helige Ande så man upplever frid igen. Gud visar dig stor omsorg och kärlek när han talar till dig så tydligt, i drömmar och genom att ingripa i ditt liv som svar på bön. 

Dina drömmar handlar om det som är den innersta kärnan i den kristna tron. Du behöver bli mer insatt i Bibeln, så att du förstår vad frälsning är bättre och förstår Guds vilja med ditt liv.

Du undrar vad det är att följa Jesus. Det är att söka Guds vilja först och främst i sitt liv – varje dag –  och att inte vandra sina egna vägar. Det är att leva för Jesus.

En del människor upplever Guds mäktiga vidrörande, men vandrar sedan sina egna vägar. Det fungerar inte. Att följa Jesus är att vara hans lärjunge och att älska Honom högre än allt annat. Att vara Honom trofast. 
Att visa att man tror på Honom och älskar Honom och är tacksam för det Han uträttat åt oss när han dog på Golgata för vår skull och uppstod igen.

Han ger oss nytt liv när vi omvänder oss till Honom. Han vill vara vårt allt, vårt LIV. Han vill vara vår Herre.

Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Matt 16:25

Precis som i din dröm ska vi se bort från oss själva och sträcka oss mot Jesus i tro, se på Honom som är stor och mäktig. Jesu blod renar från ALL synd. Vi ska ty oss till Honom av hela vårt hjärta för han har sagt:
Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Matt 28:18

Jesus: Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv. Joh 7:17

Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom. Jes 53:6

Jesus: Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matt 7:13,14

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. 1 Petr 2:24, 25

När vi följer Jesus uppenbarar han sig för oss. Han visar sig genom Bibelordet och han talar till oss genom den helige Ande.

Det du hittills gjort "ibland" som du upplevt är till uppbyggelse för din tro, låt det i stället bli "ofta" och regelbundet. Ge tid åt Gud och du kommer att uppleva att det ljusnar för dig och att du får förblivande frid.

Närma er Gud, så skall han närma sig er. Jak 4:8

Jesus: Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Matt 7:8

Sök upp frälsta människor och upplev bönegemenskap. Lyssna på predikningar. Låt det vara livsviktigt för dig att på alla sätt söka Jesus så att du får uppleva att du blir fri från din oro och fruktan en gång för alla. Jesus vill göra dig trygg i din tro.

Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. Joh 8:36

Jesus: Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Joh 8:12

Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. Joh 1:5

Jesus: Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa. Joh 14:27

När det gäller frågorna om dina vänner så är det som du säger att vi får berätta för människor om Jesus och sedan anbefalla dem i Guds händer och fortsätta be för dem. Frälsningen är Guds verk.

Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Joh 1:12,13

Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Tit 3:4-6

Vad är gemenskap i Kristus?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0