Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Hur ska jag undvika att på ett lagiskt sätt försöka behaga Gud?

Hej!

Jag har varit Kristen i 8 år. Ända sen första dagen när jag började tro har det varit mycket prövningar. Jag tackar Gud för allt Han varit med i och gett mig uthållighet.

Jo, mitt enda mål som jag känner att jag vill leva för är att behaga Gud och jag vill älska Gud, bygga Hans rike och leda människor till frälsning.

Det är så att mitt liv har varit ganska lagiskt i att försöka behaga Gud. Det värsta med det är att min oförmåga som Herren visat om i en dröm, har inte direkt hjälpt mig på vägen, utan jag har strävat men utan någon större framgång. Jag har sökt hjälp, jag har börjat förstå att det inte är en teknik att lyda Gud utan att jag behöver odla min relation med Honom.

Jag har några frågor som jag önskar kunna få mer klarhet över.

1. Jag vill behaga Gud mer än jag vill något annat, hur gör jag?

2. Jag vill tjäna Gud i kärlek, hur kan jag få det att fungera utan lagiskhet och krav. (Fast man ändå gör vad som behagar Herren fast av kärlek)

3. Kan du beskriva hur Jesus umgicks med Fadern för att jag ska kunna ta efter och lära mig mer av Honom

TACK TACK Käre Pastor!

Jag vill inget annat än behaga Gud mitt hjärta längtar efter det.

Har haft det mycket tufft, men jag tackar min Konung iaf :-)

/ A.

Tack för ditt mail. Vår pastor har flyttat hem till sitt himmelska hem. Men vi fortsätter att försöka svara på de frågor som kommer. 

När det gäller dina frågor så finns svar faktiskt i den nyligen utsatta ljudfilen, där pastorn predikar:

Det finns tro, hopp och kärlek. Störst bland dem är kärleken.

Lite svar från oss på dina numrerade frågor:

1. Du har bevarat din tro genom prövningarna. 
Herren ser detta och ska löna dig för det. 

Läs Bibeln och lär känna Jesus bättre så växer din tro ännu mer och du behagar Gud. 

2. Lita inte på de egna gärningarna utan bygg på vad Jesus har uträttat. Gå in i de goda gärningar Gud förberett för dig, men bygg aldrig din tro på det du gör! Så kommer du att uppleva Guds välbehag över ditt liv.

Gud bevisade sin kärlek till oss medan vi ännu var syndare (Rom.5:8, 1 Joh. 4:10-12). 
Vi älskar därför att han först älskat (1 Joh. 4:19-21). 
När vi inser hur stor kärlek Jesus visat oss genom sitt Golgataverk vill vi tjäna Honom i kärlek.

3. Jesus kom för att uträtta sin Faders vilja och göra Faderns gärningar. Jesus umgicks med Fadern i kärlek, ödmjukhet och lydnad.


Jesus drog sig ofta undan för att umgås i bön med Fadern (Luk. 5:16). Jesus kunde dra sig undan och vara i bön hela natten (Luk. 6:12).

Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. Filipperbrevet 2:5-8

  Jesus: Jag söker inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig. Johannes 5:30

Läs mer: »Vad är att be i ande och sanning?

Hälsningar Brobyggarna.

Kommer vi att se Fadern, Sonen och den helige Ande i himlen?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0